Karola's Kitchen - tomaat en mozzarella met rucola en pijnboompitjes

Tomaat en mozzarella met pijnboompitjes en rucola

Dit is voorlopig de laatste groentelunch van mijn gezonde lunchpakketjesreeks. Eerder serveerde ik jullie al broccoli en kerstomaatjes met gerookte zalm en olijven en broccoli met avocado en feta, voorafgegaan door mijn 10 tips voor het verzachten van uw lunchpakketleed. (Je kan makkelijk doorklikken op de links, als je iets gemist zou hebben.)
Deze derde salade is een klassieker, die hier vaak op het menu staat, wegens super simpel, super snel en super lekker! Het vergt wel 2 mini-potjes om dit lunchpakketje op z’n lekkerst te houden. De dressing en de pijnboompitjes voeg je namelijk best op het laatste moment toe. Ik gebruik hier mini-Tupperware potjes voor (HIER vind je de exacte beschrijving terug) en vind het al lang geen gedoe meer om meer dan gewoon een boterhamdoos mee naar het werk te nemen. Uiteraard is dit geen must en kan je alle ingrediënten ook vooraf samenvoegen, mits enig verlies van kwaliteit van je salade. (En dat vind ik altijd zo zonde, wanneer ik er net zoveel liefde ingestoken heb.)

Het zal je misschien al opgevallen zijn, maar de ingrediënten voor de drie lunchpakketjes die ik de afgelopen dagen blogde, overlappen behoorlijk. Dit is uiteraard geen toeval. Zo hou je je boodschappenlijstje beperkt en vermijd je overschotten en verspilling. Ik hoop alvast dat jullie enige inspiratie hebben opgedaan om regelmatig een groentelunch in te plannen!

tomaat en mozzarella met rucola en pijnboompitjes (800x575)

Ingrediënten voor twee lunchpakketjes:

20 kerstomaatjes, gehalveerd
twee grote handenvol rucola
1 bakje buffelmozzarellabolletjes, gehalveerd (of een bol mozzarella, in stukken – zie tips)
een handvol pijnboompitjes, droog geroosterd
2 kl olijfolie
2 kl balsamicoazijn
1 kl gedroogde basilicum
½ kl gedroogde oregano
versgemalen zwarte peper en grof zeezout

Bereiding:

  1. Vermeng de rucola, gehalveerde kerstomaatjes en mozzarella. Kruid met versgemalen peper en grof zeezout.
  2. Doe de balsamicoazijn en olijfolie in een klein potje (zie tips), samen met de gedroogde kruiden. Voeg deze vinaigrette pas toe wanneer je de salade gaat opeten. (De azijn zorgt er namelijk voor dat de blaadjes erg snel slap worden.) Ook de pijnboompitjes neem je best apart mee, zodat ze lekker knapperig blijven.

Tips:

Buffelmozzarella of mozzarella di bufala is gemaakt van melk van de waterbuffel. Gewone mozzarella is gemaakt van koemelk. Vroeger gebruikte ik steeds light mozzarella, omwille van het lagere vet- en dus caloriegehalte. Maar er zit amper smaak in, dus blij werd ik er niet van. Gewone mozzarella doet het op dat vlak beter. Maar buffelmozzarella is voor mij toch de overduidelijke winnaar! Een tikkeltje duurder en nog een iets hoger vetgehalte, maar zo’n overheerlijke smaak! Die extra calorieën en centen zijn het mij meer dan waard, want ik geniet er zoveel meer van. Buffelmozzarella is trouwens de traditionele, “echte” mozzarella.
De kleine bolletjes vind je niet overal (ik koop ze bij Colruyt, maar ook daar zijn ze enkel in de zomermaanden te koop), maar je kan uiteraard ook een bol mozzarella in stukjes snijden of scheuren.

Ik heb ongeveer 12 mini Tupperware potjes die ik continu gebruik om verse kruiden in te vriezen, vinaigrettes in te bewaren en kleine extraatjes mee naar het werk te nemen. Superhandig en betrouwbaar (niemand wil dat zijn paperassen naar balsamico ruiken of telefoon onder de olijfolie zit). Klik HIER als je interesse hebt.

Een salade die hier wat van weg heeft is de tomatensalade met mozzarella. Op het eerste zicht misschien een identiek tweelingsbroertje, maar de tomatensalade is wat complexer, met 3 soorten tomaten en een andere bereidingswijze. Klik HIER voor het recept.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten