Broccoli, een straf boompje

Ik heb, van een trouwe lezeres, al eens de opmerking gekregen dat veel van mijn recepten broccoli bevatten. Een groente waar zij, surprise surprise, niet zo fan van bleek te zijn. Maar ik schijn behoorlijk overtuigend te kunnen zijn. Het tij is namelijk gekeerd en ze eet sinds enige tijd flink haar broccoli  op. Dus wie ook niet echt een broccoliliefhebber is: think happy thoughts en lees misschien toch nog eventjes mee.

broccoli

Een voedzame vitaminebom

Over smaken valt uiteraard niet te twisten, maar als je nog ergens in een grijze zone zit wat betreft je broccolimening, dan is het misschien interessant te weten dat dit smakelijke boompje over ongelooflijk veel kwaliteiten beschikt. Zo vormt het een zeer goede bron van calcium. 100 g broccoli (en dat zijn ongeveer vijf roosjes, daar zit je direct aan) bevat evenveel calcium als 100 ml melk. Goed voor de botten dus! Daarnaast bevat diezelfde hoeveelheid ook 50 tot 100 % van je dagelijks noodzakelijke portie vitamine C. Da’s een ruime marge, maar dat hangt onder andere af van de manier waarop je de broccoli klaarmaakt. Vitamine C is namelijk warmtegevoelig en is bovendien wateroplosbaar. Als je ervoor kiest om de broccoli te koken, dan giet je dus wat van die vitamine C de afvoer in, samen met het kookvocht. Hoe langer je de groente kookt, hoe meer vitamine C er uiteraard verloren gaat. Ook moet je erop letten dat je de broccoli tijdig gebruikt. Als het struikje geel begint te worden, staat de broccoli in bloei en dan zijn er eigenlijk al behoorlijk wat van de goede stofjes verloren gegaan.
Uiteraard bevat deze groente nog een hele reeks andere vitamines en mineralen en een grote hoeveelheid vezels, maar daarin vormt hij niet echt een uitzondering ten opzichte van zijn vele collega groentes.

Anti-kankereigenschappen

Broccoli heeft de reputatie een kanker fighter te zijn. En dat steunt wel degelijk op wetenschappelijkheden. Broccoli bevat een zeer hoog gehalte aan sulforafaan. Deze superstof gaat op verschillende manieren de strijd met kankercellen aan.
Kankercellen ontstaan geheel willekeurig, wanneer er afwijkingen optreden in ons DNA. Onze cellen delen zich continu en hierbij wordt het DNA dat erin zit gekopieerd en doorgegeven naar de nieuw gevormde celletjes. Maar tijdens dit kopiëren kunnen er fouten gemaakt worden en zo kan een kankercel ontstaan. Schadelijke, kankerverwekkende stoffen van buitenaf, zoals sigarettenrook en asbest, vergroten die kans op fouten enorm.
Omdat er dus voortdurend gelegenheid is voor het ontstaan van kankercellen, is ons lichaam zeer goed voorzien om foutjes in het DNA op te sporen en te corrigeren. Sulforafaan, de superstof uit onze broccoli vertraagt de cellen waarin fouten opgespoord werden, zodat ons lichaam meer tijd heeft om zelf de nodige reparaties uit te voeren. Daarnaast bevordert sulforafaan het afsterven van kankerachtige cellen, zodat deze zich niet verder kunnen delen. En tot slot stimuleert sulforafaan processen die ervoor zorgen dat binnen gedrongen kankerverwekkers sneller ons lichaam verlaten.

Niet iedereen neemt de sulforafaan uit broccoli even goed op. Sommige mensen plassen een grote hoeveelheid van de superstof gewoon terug uit. Dat is genetisch bepaald, net zoals asperge- en rode bietenpipi. Om zeker te zijn dat je toch voldoende binnenkrijgt, kan je een aantal strategieën volgen:

  • Je kan simpelweg vaak en veel hoeveelheden broccoli eten, zoals ik.
  • Je kan voedingsmiddelen die rijk zijn aan selenium combineren met je broccoli. Selenium verhoogt het effect van sulforafaan tot 13 keer. Dit mineraal zit onder meer in para-, wal- en cashewnoten, kidneybonen, zalm en makreel. (Mijn zoetzure salade met kidneybonen en mijn gegrilde paprika en rode ui met avocado en makreel zijn voorbeelden van zo’n perfecte matches.)
  • En tot slot kan je ook broccolischeutjes in je eten verwerken. Deze bevatten namelijk 30 keer zoveel sulforafaan als volwassen broccoli. Dat is logisch, want deze stof is eigenlijk een ingebouwd bestrijdingsmiddel tegen insecten. En planten hebben de grootste bescherming nodig als ze jong, mals en sappig zijn. Broccolischeutjes kan je gewoon zelf kweken uit broccolizaadjes, maar je kan ze ook kopen in sommige natuurvoedingswinkels

Dus, niet-broccolifans, ik hoop dat jullie deze persoonlijke favoriet van mij misschien toch nog eens een kans geven. Vers of uit diepvries, broccoli does it’s thing. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

Lees hier meer over de heilzame effecten van kurkuma.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten