Rimpels voorkomen van binnenuit

Voor ik je enkele anti-rimpel-voedingstips meegeef toch maar even wat basiskennis opfrissen: nieuwe rimpels voorkomen, doe je in de eerste plaats uiteraard door niet te roken, geen zonnebank te gebruiken en je goed te beschermen tegen de schadelijke UV-stralen van de zon. Dat spreekt voor zich. Als dat allemaal goed zit, zou aangepaste voeding ook wel eens een mooie bijrol kunnen spelen in het afremmen van rimpelvorming!

Weg met suiker

Suiker is (nog maar eens) the bad guy in het verhaal. Onze huid zit vol met heel lange collageen- en elastinevezels. Dit zijn lange slierten eiwitten, die onze huid haar stevigheid en elasticiteit geven. Als deze vezels stuk gaan, veroudert onze huid. De schoonheidsindustrie speelt hier gretig op in door crèmes te ontwikkelen die zogezegd de aanmaak van collageen en/of elastine stimuleren. Maar zo makkelijk laat het lichaam zich niet manipuleren uiteraard. Wel effectief zijn collageeninjecties, maar de effecten zijn slechts tijdelijk, de injecties zijn pijnlijk en duur en dergelijke ingrepen zijn uiteraard nooit helemaal zonder gevaar.

Die waardevolle collageen- en elastinevezels die we van nature hebben, moeten dus goed beschermd worden! In de eerste plaats tegen UV-stralen, maar dus ook tegen suikermoleculen. Want suikermoleculen laten deze lange eiwitslierten als het ware aan elkaar klitten. Dat maakt onze huid minder soepel en daardoor ontstaan er groefjes en plooitjes. Rimpels dus. Nog maar een reden om zuinig te zijn met (verborgen) suiker.

Drink witte thee

Maar zelfs de met factor 50 ingesmeerde suikerlozen zullen uiteraard uiteindelijk rimpels krijgen. Want ons lichaam breekt de collageen- en elastinevezels ook uit zichzelf af. De stofjes die hier verantwoordelijk voor zijn, noemen we respectievelijk collagenase en elastase. Maar het goede nieuws is dat we via onze voeding wel eens de strijd zouden kunnen aanbinden met die boosdoeners. En hét wapen bij uitstek hiertegen is witte thee. Ik ben een trouwe gebruiker, sinds ik enkele jaren geleden in Humo een artikel las met één of andere beroemde (en onvoorstelbaar, ietwat angstaanjagend rimpelloze) dermatoloog, die het een wondermiddel noemde. Witte thee remt namelijk zowel het rimpelveroorzakende collagenase als elastase in belangrijke mate af. De heel wat bekendere groene thee doet dit ook, maar veel minder, bijna verwaarloosbaar eigenlijk. Klein detail in verband met deze feiten: dit hoopgevende effect werd enkel nog maar in vitro bewezen. In schaaltjes in een laboratorium dus. En niet bij eigenlijke, levende mensen. Maar ik ben een believer!

Eet rood fruit

Rood fruit, zoals blauwe bessen, frambozen, granaatappels, braambessen en aardbeien bevatten ellaginezuur, een stof die de afbraak van collageenvezels (veroorzaakt door de zon) tegen gaat. En dit werd niet alleen in schaaltjes aangetoond, maar ook reeds bij muizen! (Mijn enthousiaste uitroepteken hierbij slaat niet op het proefdieraspect, voor alle duidelijkheid, maar muizen staan nu eenmaal al wat dichter bij mensen, dan cellen in petrischaaltjes.)

Volgens mijn modale medemens zie ik er jonger uit dan ik ben. Of dat te wijten is aan mijn factor 30 dagcrème, mijn witte thee-consumptie en mijn zo goed als dagelijkse portie rood fruit bij mijn ontbijt (bessen of aardbeien tijdens de warme maanden en granaatappel of rode diepvriesvruchten tijdens de koudere maanden), dat zullen we voorlopig in het midden laten… Binnen een jaar of 20 komen we op dit punt terug.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten