Stevia, mijn favoriete suikervervanger

Stevia is mijn nummer één als suikervervanger. Without a doubt. De licht bittere smaak, waar sommige mensen een hekel aan hebben, weegt naar mijn mening absoluut niet op tegen de voordelen die deze natuurlijke zoetstof biedt.

Om te beginnen bevat stevia, ondanks zijn sterke zoetkracht, geen calorieën. Geen inderdaad. Daarin wint hij al met ruime voorsprong van alle andere natuurlijke zoetmiddelen zoals honing, ahornsiroop, kokosbloesemsuiker…  Ook de glycemische index van stevia is extreem laag in vergelijking met zijn soortgenoten. Deze is namelijk 0 om precies te zijn Dit betekent dat dit zoetmiddel je bloedsuikerspiegel niet de hoogte injaagt. Hierdoor worden de vetopslagprocessen in je lichaam niet in gang gezet en worden suikerpieken (en vooral de daaropvolgende dalen) vermeden.

Als wij ‘stevia’ zeggen, bedoelen we eigenlijk steviolglycosiden. Er bestaan 181 soorten steviaplanten, maar het is de soort Stevia rebaudiana die over natuurlijke zoetstoffen beschikt en dus heel interessant is in de keuken. Je kan stevia gewoon in je kruidentuin kweken, naast je basilicum en peterselie. Vele mensen verbazen zich hierover omdat ze het alleen kennen als een wit poedertje. Maar dat witte poeder is wel degelijk afkomstig van een plant. Stevia rebaudiana is een kruid dat perfect in ons klimaat te kweken valt en gewoon in tuincentra te koop is. Je kan het vers in gerechten verwerken of je kan het eerst drogen en zo bewaren. De gedroogde blaadjes zijn zelfs te koop bij de betere kruidenkraampjes op de markt. De bittere smaak is echter zo sterk dat de pure, onbewerkte vorm niet echt een ideale zoetstof is.
Steviolglycosiden is de naam van het mengsel zoetstoffen dat uit de plant wordt gehaald en tegenwoordig – gelukkig – eindelijk als zoetstof is toegestaan in de Europese Unie. Pas sinds 2011, terwijl in Zuid-Amerika en Azië al honderden jaren stevia gebruikt wordt!
Omdat het alleen die steviolglycosiden zijn die de EU heeft goedgekeurd als zoetmiddel, en niet de volledige plant, zal je op verpakkingen dus nooit gewoon duidelijk STEVIA zien staan. Er staat altijd een sterretje bij, een voetnoot, die aangeeft dat het om steviolglycosiden gaat. Een zeer sterke suikerlobby maakt de legalisering van stevia graag moeilijk en gecompliceerd…

Toch kan het geen kwaad om de verpakking van steviapoeders wat grondiger te bekijkenEr wordt namelijk altijd een bulkmiddel (extra massa) toegevoegd aan de steviolglycosiden, omdat ze in hun pure vorm veel te intens zijn. En dit bulkmiddel kan wel degelijk heel wat calorieën bevatten. Dit bulkmiddel kan zelfs doodgewoon suiker (vermomd als dextrose of maltodextrine) zijn. En dat is natuurlijk niet de bedoeling voor een suikervervanger.  Als het bulkmiddel eythritol, mannitol of xilytol is, dan zit je goed.  Dan gaat het wel degelijk om het natuurlijke, caloriearme stevia (aan 2 kcal per 100 g), mijn favoriete zoetmiddel!

’t Is complex, I know… Gewoon op zoek gaan naar het plastic zakje van Pure Via met het groene schroefdopje, dat is misschien duidelijker.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten