Karola's Kitchen - havermout met appel, bosbessen en amandelen

Havermout met appel, bosbessen en amandel

Havermout is hot. Hele kookboeken worden geschreven over deze uit de vergeethoek opgeviste graansoort. Pannenkoekjes, mueslirepen, granola, muffins, cookies… Ook de reeks recepten die je online terugvindt is eindeloos! En overal wordt maar wat graag met de ‘Gezond!’-kaart gezwierd!
Pretenderen dat een baksel per definitie gezond is omdat er wat havermout inzit, is als een Big Mac beschouwen als een portie groenten omdat er een doorschijnende augurk en een verdwaald blad sla tussen liggen.
Daar kan ik me al eens aan ergeren.
Ik vind havermout heel gezond. Voor alle duidelijkheid. De reden dat ik er dan toch niet te kwistig mee ben, is omdat het een koolhydraatbron is. Ik heb een lange weg afgelegd om mijn overtollige kilo’s kwijt te raken en ik heb helaas geen sneltreinmetabolisme… Door zuinig te zijn met koolhydraten, blijf ik makkelijk op mijn ideale gewicht. Maar net als peulvruchten en quinoa bijvoorbeeld, vind ik havermout wel degelijk een goede, waardevolle leverancier van trage, gezonde suikers!
Mijn dagelijkse ontbijtzadenmix met fruit en yoghurt biedt heel wat eiwitten en gezonde vetten. Dit havermoutontbijt is dus eerder een koolhydraatrijke start. Eten is voor mij liefde en fun, maar het ontbijt is, zoals de volksmond het zegt, echt wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Wat rekenwerk kwam er dus aan te pas om een naar mijn mening, uitgebalanceerde havermoutpap op tafel te zetten. Door amandelen en lijnzaad toe te voegen bijvoorbeeld, neem ik de nodige goede vetten op. De appel zorgt dan weer voor een kleine portie snelle suikers, om me ’s ochtends die nodige kickstart te geven. En de bosbessen zijn gewoon zo heerlijk fris en knapperig! Onvervangbaar in dit smeuïge feelgoodontbijt!

havermout met appel, bosbessen en amandelen (800x466)

Ingrediënten voor één ontbijt:
30 g havermout (glutenvrij als je intollerant bent – zie tips)
10 g gebroken lijnzaad
½ appel, ongeschild
10 g amandelen of amandelschilfers
150 à 200 ml amandelmelk, afhankelijk van je voorkeur voor een dikke of meer lopende pap (of een andere melksoort – zie tips)
50 g bosbessen
1/4 tl kaneel, als je dat wenst

Bereiding:

  1. Rasp de appel grof.
  2. Rooster de amandelen kort in een droge pan en hak ze vervolgens grof (als je geen schilfers hebt gebruikt).
  3. Doe de havermout, het lijnzaad en het grootste deel van de amandelmelk in een kookpotje en breng aan de kook. Laat enkele minuten pruttelen, tot het vocht is opgenomen en draai het vuur uit.
  4. Roer de geraspte appel erdoorheen en laat nog enkele minuten wellen. Voeg eventueel nog wat amandelmelk toe om de pap net die structuur te geven die jij het liefste hebt.
  5. Schep de bosbessen erbij en strooi de gehakte amandelen erover.

Tips:

Haver bevat van nature geen gluten. Maar de havermout of havervlokken die je in de gewone supermarkt koopt, wordt steeds geproduceerd in fabrieken waar ook tarwe en andere granen verwerkt worden. Daardoor bevat deze altijd sporen van gluten. Wie zeker wil of moet zijn van haver zonder gluten, moet dus absoluut naar de natuurvoedingswinkel! Hier kan je zonder problemen glutenvrije versies vinden.

Als je eiwitten en koolhydraten zoveel mogelijk gescheiden wil houden in je voeding, kies dan voor amandel- of rijstmelk en niet voor koe- of sojamelk in dit ontbijt. Deze laatste twee bevatten namelijk veel meer eiwitten dan de eerste twee melksoorten.

Weetje:

Haver heeft een hele behandeling nodig om het voor ons eet- en verteerbaar te maken. Het wordt gewassen, gepeld, verhit, eventueel verknipt (afhankelijk van wat het eindproduct dient te worden), nogmaals verhit en tot slot platgewalst.
Wanneer de haver verknipt wordt, noemen we het overgebleven product havermout. Als het niet verknipt wordt havervlokken. Omdat havermout dus kleiner is, heeft het ook een minder lange kooktijd.
Tegenwoordig is er ook instant of express havermout te koop, die nóg sneller gaart. (5 minuten kooktijd is blijkbaar te lang voor sommigen…) Deze versies bevat heel vaak extra toevoegingen als zout en suiker. Ik gebruik ze dus ook niet.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten