stevia

Stevia is voor mij zonder enige twijfel de nummer 1 als suikervervanger. En die licht bittere smaak, waar sommige mensen over klagen, die weegt naar mijn mening absoluut niet op tegen alle voordelen die deze natuurlijke zoetstof biedt.
Om te beginnen bevat stevia, ondanks zijn sterke zoetkracht, geen calorieën. Geen inderdaad. Daarin wint hij al met ruime voorsprong van alle andere natuurlijke zoetmiddelen zoals honing, agavesiroop, palmsuiker…  (Over “gewone suiker” begin ik zelfs niet meer, want dat pleidooi ben ik een beetje beu gevoerd. Voorlopig althans.)
Ook de glycemische index van stevia is extreem laag in vergelijking met zijn soortgenoten. 0 om precies te zijn Dit betekent dat dit zoetmiddel je bloedsuikerspiegel niet de hoogte injaagt. Hierdoor worden de vetopslagprocessen in je lichaam niet in gang gezet en worden “suikerpieken” (en vooral de daaropvolgende dalen) vermeden.
Deze beide eigenschappen maken dat stevia ook van kunstmatige zoetstoffen, zoals Canderel, wint.
Maar ook de calorieloze, laag glycemische overblijvers, zoals tagatose, worden voor mij één voor één uitgeschakeld, want stevia zou naast al dat moois ook nog eens onze gezondheid positief beïnvloeden! Het zou de bloeddruk helpen verlagen en goed zijn tegen tandbederf. Het heeft een bewezen schimmelwerende werking en helpt de verzuring van ons bloed tegengaan, wat dan weer o.a. botafbraak zou kunnen voorkomen. Allemaal gezondheidsvoordelen die geen van zijn concurrenten kan bieden!

Als wij ‘stevia’ zeggen, bedoelen we eigenlijk steviolglycosiden. Laat we beginnen bij het begin…
Er bestaan 181 soorten steviaplanten, maar het is de soort Stevia rebaudiana die over natuurlijke zoetstoffen beschikt en dus heel interessant is in de keuken. Je kan stevia gewoon in je kruidentuin kweken, naast je basilicum en peterselie. Vele mensen verbazen zich hierover omdat ze het alleen kennen als een wit poedertje. Maar net zoals fishsticks niet in de zee zwemmen, groeit dat witte poeder ook niet aan de bomen. Stevia rebaudiana is een kruid dat perfect in ons klimaat te kweken valt en gewoon in tuincentra te koop is. Je kan het vers in gerechten verwerken of je kan het eerst drogen en zo bewaren. De gedroogde blaadjes zijn zelfs te koop bij de betere kruidenkraampjes op de markt.

Maar wij bedoelen met ‘stevia’ dus eigenlijk de steviolglycosiden. Zo noemt men het mengsel van zoetstoffen dat uit de plant wordt gehaald en tegenwoordig, gelukkig, eindelijk als zoetstof is toegestaan in de Europese Unie. (Pas sinds 2011, terwijl in Zuid-Amerika en Azië al duust jaar stevia gebruikt wordt!)
Omdat het alleen die steviolglycosiden zijn die de EU heeft goedgekeurd als zoetmiddel, en niet de volledige plant, zal je op verpakkingen dus nooit gewoon ‘stevia’ zien staan. Er staat altijd een sterretje bij, een voetnoot, die aangeeft dat het om steviolglycosiden gaat. Geen paniek dus, je wordt (nog) niet (per se) in ’t zak gezet…

Maar! Bekijk die verpakking toch even wat grondiger! Want er wordt altijd een bulkmiddel (extra massa) toegevoegd aan die steviolglycosiden, omdat ze in hun pure vorm veel te intens zijn. En dit bulkmiddel kan wel degelijk heel wat calorieën bevatten. Dit bulkmiddel kan zelfs doodgewoon suiker (vermomd als dextrose of maltodextrine) zijn! En dan ben je dus wél in ’t zak gezet! Want dan heb je een zoetstof gekocht die 376 kcal per 100 g bevat. Tafelsuiker bevat 402 kcal per 100 g. Do I need to say more?
Doordat de zoetkracht van die zakzetter veel sterker is dan die van suiker en doordat hij een kleinere massadichtheid heeft (lees: “minder weegt”, maar een kilo pluimen en een kilo lood wegen ook evenveel, dus de leerkracht natuurwetenschappen in mij voelt zich verplicht het hier enige correcte woord ‘massadichtheid’ te gebruiken), gebruik je er doorgaans wel veel minder van. Als je echter aan het bakken gaat of, zoals mij, toch verschillende koffielepeltjes per dag aan van alles en nog wat toevoegt, dan doet dat er wel degelijk toe.
Als het bulkmiddel eythritol, mannitol of xilytol is, dan ben je safe.  Dan gaat het wel degelijk om het natuurlijke, caloriearme stevia (aan 2 kcal per 100 g!), waar jij naar op zoek bent.
’t Zijn moeilijke woorden, ik weet het… Gewoon op zoek gaan naar het plastic zakje van Pure Via met het groene schroefdopje, dat is misschien duidelijker.

4 Comments

on “stevia
4 Comments on “stevia
    • Hey Gerlinde
      Ik gebruik toch liever Stevia omdat kokosbloesemsuiker nog steeds een insulinepiek veroorzaakt. Weliswaar veel minder dan suiker, maar alsnog… Stevia doet dit niet, het heeft een GI van 0!
      Bovendien bevat kokosbloesemsuiker ook calorieën, vergelijkbaar met die van suiker, in tegenstelling tot Stevia. Om te bakken is Stevia niet ideaal, dan zijn de hoeveelheden te groot en smaakt het te sterk door. Maar voor kleine bereidingen, blijf ik verknocht 😉
      En nee, ik word niet gesponsord… Helaas 🙂
      Groetjes
      Karolien

  1. Pingback: Karola's Kitchen | appeltaartje metmijnmama

  2. Dag Karolien
    Heb je ooit gebakken met xylitol ( GI 6) of met enuline? Dit zijn de producten die voor mij als volgende in de try-out lijn liggen. Mijn dochter verdraagt geen geraffineerde suikers. Wel gluten en is erg mager dus ze hoeft ook niet op calorieën te letten. Ik probeer vaak traditioneel lekkers om te puzzelen zodat ze dit gewoon kan eten en richting origineel smaakt. Met stevia druppels en vanille druppels krijg ik de smaak goed, maar het volume klopt dan vaak niet. Ook margarines verdraagt ze niet, dus de vetten moet ik ook aanpassen, maar dat is niet moeilijk 🙂 Dus mocht je suggesties hebben,…hartelijk dank!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *