Kerst Karola's Kitchen

5 tips voor een stressloos feestmenu

Nu de feestperiode eraan komt, moet er weer heel wat gepland worden. Ook hierbij probeer ik zoveel mogelijk gezonde, lichte groentegerechten op tafel te zetten. En dat gaat veel beter dan je misschien zou denken 🙂
Ik zet mijn tips & tricks voor het maken van een stressloos feestmenu graag voor jullie op een rijtje. Via de gekleurde links kan je ook meteen doorklikken naar de recepten om wat ideetjes op te doen.
De foto’s geven je daarenboven een beeld van hoe ik mijn feesttafel het liefst aankleed: proppesvol, maar toch naturel. Daarover kan je trouwens alles lezen in de blogpost ‘Mijn feesttafel‘ (klik hier). Maar eerst: DAT FEESTMENU!

Kersttafel Karola's Kitchen

  1. Aperitiefhapjes
    Aperitiefhapjes zijn vaak sneaky, little bastards. Zonder dat je er erg in hebt, krijg je enorme hoeveelheden calorieën binnen door chips, toastjes, kaas, bladerdeeghapjes en borrelnootjes naar binnen te werken. Lekkere aperitiefhapjes kunnen echter perfect licht en gezond zijn!
    Denk aan dips zoals de broccoli- en geitenkaasdip, die je heel makkelijk vooraf kan klaarmaken. Het komkommerhapje doet het altijd enorm goed en kost tijd noch moeite. Net zoals het witloofhapje met makreel. Mag het wat gesofisticeerder zijn, ga dan voor het bataathapje met frisse komkommersla of de Sint-Jacobsnoten met pastinaak.
    Maak het je gemakkelijk door de voorafjes aan te vullen met enkele snelle sneukelingen, zoals olijfjes, geroosterde pinda-, pistache-, cashew- of amandelnoten, worteltjes, kerstomaatjes…
  2. Aan tafel met formule 1: De Hobbitmaaltijd
    Maak hierbij allerlei groenteschotels, met hier en daar wat kaas en/of noten als smaakmaker. Vele van mijn recepten zijn hiervoor perfect! Pompoen en raapjes met salie, pastinaak en witloof met rozemarijn, venkel en tomaat met bladpeterselie, knolselderpuree en boschampignons, de Midden-Oosterse salade met bloemkool en linzen, de geroosterde salade met zoete aardappel en kurkumasausjeKerst Karola's Kicthen
    Laat hier en daar eventueel kaas en/of noten gerust weg en zet pure groenten op tafel, met frisse, verse kruiden. Doe alles in mooie schalen, koud en warm naast elkaar, en iedereen schept op naar honger en goesting. Absolute feestelijke gezelligheid!
    Wel even goed nadenken over de praktisch haalbare kant: kies niet enkel gerechten waarvoor je de oven nodig hebt bijvoorbeeld, dan kom je in de problemen. Een tweetal ovengerechten, een tweetal fornuisgerechten, een tweetal koude bereidingen… Jij kent jezelf en je keuken het best, dus maak een goede keuze.
  3. Aan tafel met formule 2: De Klassieke 3 Gangen
    Soep als voorgerecht is absoluut niet uit de mode. Heerlijk, licht en super handig omdat je deze ruim op voorhand kan klaarmaken. Kom verrassend uit de hoek met de eenvoudige maar pittige preimosterdsoep, die je wat feestelijker kan aankleden door af te werken met flinterdunne rauwe preiringetjes en een plukje peterselie.
    Je kan voor een eerste gang ook op een iets specialere manier groenten een hoofdrol geven. Bijvoorbeeld via de aubergines met tomatensalsa of de summer rolls met pindasaus.
    Een licht hoofdgerecht met wat vis is een mooie opvolger. De vis met pistachekorst, zoete radijsjessla en broccolipuree bijvoorbeeld. Of de prei en worteltjes met kabeljauw. Super lekker en je kan al heel wat voorbereidingswerk vooraf doen. Ook mijn zalm met courgette en kerstomaatjes is een prima feestgerecht!
  4. Koolhydraten en voedselcombinaties
    Hou koolhydraten, zoals peulvruchten, quinoa of aardappeltjes bij voorkeur apart. Zo kunnen alle gasten zelf beslissen of ze die er graag bij willen of niet, of het nu is omwille van hun lijn of spijsverteringsproblemen. Ook kaas en noten kan je afzonderlijk serveren, als je veganisten of personen met een allergie over de vloer krijgt. Ga in zo’n geval trouwens zeker voor De Hobbitmaaltijd waarbij iedereen combineert naar believen.
  5. De kers op de taart: Het Dessert
    Ook hier kan je voor verschillende methodes kiezen. Bezint eer ge begint!

    1. Skip It
      Pick your battles. Als je geen tijd of zin hebt in het fabriceren van een imposant dessert, skip it! Koop wat lekkere chocolaatjes, pralines en koekjes. Ga hierbij misschien best niet voor de witte producten… In kleine, artisanale winkeltjes vind je heerlijke en bijzondere zoetigheden!
    2. Light & Fluffy
      Bereid een überlicht dessert, zoals de overheerlijke (echt, ik durf dat zeggen) muntlimoenyoghurtnectarines uit de oven (maar dan met pruimen bij gebrek aan nectarines momenteel) met gemberkwark vormen of de kwark exotic een light & fluffy dessert.Voor al deze recepten kan je heel wat voorbereidingswerk vooraf doen, zodat je veel tijd bij je gasten kan doorbrengen.
    3. All The Way
      Ga voor een knallende afsluiter. Eén met veel suiker en boter en calorieën, waar je, voor die ene keer, compleet schuldgevoelloos van geniet. Bij speciale gelegenheden mag dat wel eens. Op Karola’s Kitchen ga je die echter niet vinden 😉  Op de prachtige Belgische blog Les filles de Madeleine echter des te meer.
      Je kan natuurlijk ook voor kant-en-klaar luxe kerstgebak of ijsstronk gaan. Kies voor kwaliteit en ga bij voorkeur naar een speciaalzaak, dan hoef je je op geen enkele manier te verontschuldigen dat jouw dessert niet huisgemaakt is.

Kerst Karola's Kitchen

Lees ook:
Mijn feesttafel – Over hoe ik een kersttafel aankleed.
Mijn 1001-feestjes-survival tips – Over hoe ik deze periode van overvloed enigszins zonder kleerscheuren of indigestie overleef.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten