Karola's Kitchen Kersttafel

Enkele survivaltips voor tijdens de feestperiode

Er komen 1001 feestjes en feesten aan! Gezellige familiemomenten en beleefde nieuwjaarsrecepties, knusse avondjes met vrienden en drukke kerstmarkten. Stuk voor stuk met bergen eten en liters drank om ons kalkoenig mee op te vullen. Al dat lekkers, al die ontspanning, al die… temptation! (Onmogelijk dit zonder zwoele eilandstem uit te spreken.)

Karola's Kitchen Kersttafel

Mijn motto is: GENIETEN!
En aangezien buik- en hoofdpijn, futloosheid, verteringskwaaltjes en extra kilo’s niet echt onder mijn definitie van genieten vallen, tracht ik, ook in deze tijden van overvloed, bewuste keuzes te maken.

Mijn do’s-and-don’ts kort samengevat:

  • Ik laat brood, rijst, pasta en soortgenoten steevast links liggen.
    Ik eet bergen overheerlijke groenten, wat kaas, noten en eventueel wat vis tot ik meer dan voldaan ben. Allemaal licht verteerbaar, wat geweldig goed uitkomt, aangezien ik onmogelijk aan een lekker dessert kan weerstaan. En wanneer dat moment suprême is aangebroken, heb ik dus weer een mooi plekje vrij 😉
  • Ik deel!
    Niet alleen heel erg kerstig, maar ook weldoordacht. Want zo verorber ik tenminste niet in mijn eentje die hele doos Ferrero Rochers (geen kerstboom zonder, hier) en smikkel ik de overgebleven Manhattan Cheesecake niet zonder schroom als ontbijt op.
  • Tussen alle feestmenu’s door hou ik mijn maaltijden licht en plantaardig.
    Een beetje compenseren om mijn lijf wat rust te gunnen dus… Mijn luie-wijven soepjes (wortel-komijnbloemkool- peterselie en broccoli-tijm) zijn hierbij absoluut onmisbaar!
  • En last but not least: ik blijf weg van chips.
    Ik heb ooit ergens, in één of ander allesbehalve wetenschappelijk tijdschrift gelezen dat er iets aan chips wordt toegevoegd dat het lege-zak-syndroom veroorzaakt. U ongetwijfeld wel bekend.
    Veel gezondere, alternatieve borrelsneukelingetjes zijn ongepelde, geroosterde pinda’s en pistachenoten.
    Het woord ongepeld is hier key! Geroosterd eigenlijk ook, want de ongeroosterde zijn niet echt lekker. Maar da’s niets wetenschappelijks. Dat van die pellen wel! Belangrijk is wel dat je al het afval niet opruimt tussen het sneukelen door. Want de aanblik van al die schillen zorgt er namelijk voor dat je bewuster en dus minder zal eten. Bovendien leidt dat voortdurende gepel onvermijdelijk tot trager eten. En daar komt als piek op de kerstboom nog eens bij dat pinda’s en pistachenoten bronnen zijn van gezonde vetten, eiwitten en allerlei vitaminen en mineralen. In tegenstelling tot chipjes, die barsten van de koolhydraten, verzadigde vetten en E-nummers. Ja, ook de engelachtig ogende ovengebakken varianten. (Sorry als die illusie nu in duizend stukken op de vloer ligt…)

Karolien Olaerts
Zo… I made my point, geloof ik. (Kort samenvatten is nog een werkpunt, I know.)

Maar dus!
Niet vergeten!
GENIETEN!

Fijne feestdagen!

Liefs
Karolien

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten