ricottagebakjes met prei en dille

Ricottagebakjes met prei en dille

Mooi en gezond eten… Correctie: super mooi en super gezond eten hoeft niet duur te zijn! Dit hartige gebakje bevat slecht enkele ingrediënten en het is zo klaar. En prei is het hele jaar door verkrijgbaar en allesbehalve een kostelijke groente! Dat maakt dit schattige voorgerechtje fijn voor de lijn, de gezondheid én de portemonnee.
Maar onderschat hem niet, die oerdegelijke klassieker, die vaak enkel als smaakmaker voor bouillons en mosselpotjes wordt gebruikt en vervolgens genadeloos de GFT-bak wordt ingekieperd. Prei is fantastisch en verdient daarom vandaag een plaatsje op mijn podium.

ricottagebakjes met prei en dille

Prei behoort tot dezelfde familie als knoflook en uien en bevat, net als zijn familieleden organosulfiden. Een groep fytonutriënten (voedingstoffen die we uit planten halen dus) waar allerlei gunstige eigenschappen aan worden toegeschreven én waar ook nog eens veel onderzoek naar gedaan wordt. Altijd fijn, vind ik, wetenschappelijke info die niet uit een vrouwenmagazine komt. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat knoflook meer organosulfiden bevat dan prei. Wetenschappers gebruiken dan ook vooral die knoflookorganosulfiden voor hun onderzoek. Maar de resultaten zijn hoe dan ook veelbelovend.
Organosulfiden hebben een gunstig effect op ons bloedvatenstelsel. Door een drievoudige werking kunnen ze het dichtslibben van onze bloedvaten verhinderen: ze verminderen de vorming van plaques, het samenklonteren van rode bloedcellen en ze verlagen het cholesterolgehalte.
Daarnaast werken organosulfiden preventief tegen bepaalde vormen van kanker. En ik ben heel, héél voorzichtig met dergelijke uitspraken, want als er één iets is waar ik werkelijk van gruwel is het dat irritante rondstrooien van anti-kankeruitspraken, altijd en overal. Toch durf ik nu hetzelfde neer te schrijven over organosulfiden. Wel een niet onbelangrijk detail: het onderzoek werd uitgevoerd in petrischaaltjes en op proefdieren. But we’re getting closer, het is al iets. Men heeft achterhaald dat organosulfiden de vermenigvuldiging van beschadigde cellen afremmen. Zo krijgen deze de tijd om te herstellen en dus niet te evolueren tot kankercellen. Daarnaast bevorderen deze stofjes ook de vernietiging van cellen die niet meer te herstellen zijn. Ook al werd het effect in een menselijk lichaam nog niet onderzocht, deze ontdekkingen staan vast en tonen weer mooi aan dat groenten ons eindeloos veel goeds te bieden hebben. En ook prei is dus allesbehalve een banale smaakmaker!

ricottagebakjes met prei en dille

Ingrediënten voor één gebakje:

1 prei, donkergroene gedeelte verwijderd
grote handvol verse dille, fijn gehakt
1 ei
50 g ricotta
1 tl olijfolie
versgemalen peper en grof zout

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
    Snijd de prei in de lengte in vier, hak de blaadjes vervolgens fijn en spoel ze goed in een vergiet. Verhit de olijfolie in pan en stoof de prei 10 à 15 minuten tot hij gaar is. Kruid intussen met peper en zout. Van zodra de prei bereid is, voeg je er de dille aan toe. Schep alles goed om en stort het mengsel in een vuurvast schaaltje.
  2. Vermeng de ricotta met het ei en kruid opnieuw met peper en zout. Schenk het homogene mengsel over de prei en plaats 20 tot 25 minuten in de oven.

Tips:

Heb je nog prei over? Onderstaande links verwijzen je door naar enkele van mijn eerdere recepten met deze gezonde en goedkope groente.
gebakken zalm met prei in mosterd-sojasaus
champignonhapjes met prei
prei en worteltjes met kabeljauw en gremolata

Heb je nog ricotta over? Dan kan je op onderstaande links klikken om wat ideetjes op te doen.
courgettelasagne met ricotta en spinazie
aardbeien en rabarber met sinaasappel en ricotta
courgetterolletjes met ricotta

Bronnen:

www.nature.com/aps/journal/v28/n9/full/aps2007168a.html
www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10942912.2015.1034281#preview

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten