De 5 pijlers van mijn eetpatroon

De voorbije twintig jaar heeft mijn voedingspatroon nogal wat veranderingen ondergaan. Op mijn elfde besloot ik geen vlees en gevogelte meer te eten. In mijn tienerjaren was gefrituurd voedsel mijn grootste vijand. Als twintiger behaalde ik mijn master in de Biomedische Wetenschappen, met als specialisatie Voedingswetenschappen aan de UGent en passeerden diëten allerhande de revue. Later experimenteerde ik met een veganistisch eetpatroon, liet ik een tijdje lactose achterwege en ging ik aan de slag met de voedselcombinatieleer. Ik verminderde mijn koolhydraatinname en evolueerde naar een eetstijl gebaseerd op onbewerkte, pure producten.

Sommige zaken bleven hangen, anderen niet. En nu, de dertig net voorbij, kan ik stellen dat ik haar gevonden heb: mijn eetfilosofie. Een aantal overtuigingen en afspraken die ik met mezelf maakte, waardoor ik meer van eten geniet, een gezond en optimaal functionerend lichaam heb en een gewicht heb waar ik me goed bij voel. Ik durf dat met stelligheid te zeggen na die lange weg die eten en ik hebben afgelegd.

Karolien Olaerts - Karola's Kitchen
Foto door Irmy Photography

Mijn eetfilosofie is gebaseerd op 5 pijlers:

Plant-based

Groenten en fruit vormen de basis van mijn maaltijden, in de eerste plaats aangevuld met andere plantaardige ingrediënten zoals noten, zaden, peulvruchten en plantaardige olie en in mindere mate met eieren, zuivel,vis en graanproducten.

Puur

Ik geef de voorkeur aan pure, natuurlijke ingrediënten. Verse producten voorzien ons lichaam van veel voedzame bestanddelen, zoals waardevolle eiwitten, goede vetten, trage koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen. Voorverpakte voedingsmiddelen bevatten daarentegen een grote hoeveelheid (verborgen) toevoegingen zoals zout, suiker, conserveermiddelen, kleurstoffen, vul- en verdikkingsmiddelen (op basis van gluten en lactose) en minder voedzame stoffen.

Gevarieerd

Ons lichaam heeft koolhydraten, eiwitten en vetten nodig om goed te functioneren en op lange termijn gezond te blijven. Ik eet dus uit alle voedselgroepen. Aangezien ik geen voedselallergieën of –intoleranties heb, sluit ik ook geen soja, gluten, tarwe, lactose of andere stoffen uit. Elk voedingsmiddel heeft zijn eigen macro- en micronutriënten. Door verschillende soorten groenten en fruit af te wisselen en ook te variëren in eiwit- en koolhydraatbronnen, voorzie ik mijn lichaam van alle nodige stoffen.

Met mate

Met groenten ga ik helemaal los, daar eet ik zoveel van als ik wil. Uit de andere voedselgroepen eet ik met mate, aangepast aan de behoeften van mijn lichaam.

Eigenwijs

Of avocado, kokosbloesemsuiker en matcha nu hot zijn en soja, koffie en aardappels not, kan me niet veel schelen; ik eet en drink waar ik me goed bij voel. Tot de verbeelding sprekende voedingsuitspraken en veelbelovende adviezen neem ik met een pak zout. Figuurlijk welteverstaan.

Gedaan met hokjesdenken

Mijn eetpatroon valt moeilijk beknopt samen te vatten. Ik pas niet in het vakje van de vegetariër of veganist. Ook heb ik geen stofwisselingsziekte zoals diabetes of prikkelbare darmsyndroom. Dat mijn gerechten toch heel goed onthaald worden bij heel veel groepen mensen, komt volgens mij omdat de rode draad in mijn keuken gevormd wordt door groenten en fruit, aangevuld met andere, pure en bij voorkeur plantaardige producten.

Als het op eten aankomt, werkt het one size fits all-principe echter niet. We zijn allemaal unieke wezens, dus ons eetpatroon hoort dat ook te zijn, aangepast aan ons lichaam, ons leven en onze verwachtingen. Maar ook hetzelfde lijf kun je niet voor altijd op dezelfde manier voeden. Het is dus maar logisch om je eetfilosofie af en toe eens kritisch te bekijken en aan te passen waar nodig. Als je aan de slag gaat met mijn vijf pijlers, pas ze dan aan waar dat voor jou nodig is. Het doel is namelijk een langetermijnverandering te bekomen. En dat zal alleen lukken als je je eigen, ideale eetfilosofie vindt.

Lees meer in mijn boek Gewoon Gezond – eet volgens je buikgevoel.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten