Karola's Kitchen - immuun boost smoothie met kurkuma, ananas en gember

Kurkuma smoothie

Dit recept is een Karola’s Kitchen make-over van Scott Jurek’s anti-ontstekingsbrouwsel. Ik vermoed dat Scott Jurek voor velen onder jullie een vreemde is. Een bijzonder man, nochtans. Scott Jurek is een loopfenomeen. Hij is een Amerikaanse ultra-loper, iemand die extreem lange afstanden loopt dus. 100 mijl en meer. Veel meer soms. En ook wel in pittige omstandigheden. Scott Jurek is bovendien een veganist. Hij noemt zichzelf een ‘functional vegan’. Zijn veganistische levensstijl helpt hem om beter te lopen en te herstellen, hij voelt zich er sterker en fitter door.
Zijn boek Eat & Run beschrijft zijn levensverhaal en bevat verschillende recepten. De man kan dan wel fantastisch lopen, de drie recepten die ik uitprobeerde, vond ik niet bijzonder. Eén ervan was getiteld als ‘anti-inflammatoire smoothie’. Zeer interessant, maar absoluut wansmakelijk. Het Jurek-brouwsel bevat heel wat nuttige ingrediënten. Maar eten en drinken moet naar mijn mening niet alleen nuttig (of functional) zijn, maar ook lekker! Daarom schrapte ik serieus in Scott’s ingrediëntenlijstje. Kurkuma, ananas en gember mochten echter blijven. De ontstekingsremmende eigenschappen van kurkuma zijn al meermaals bewezen (klik hier voor mijn uitgebreider artikel over kurkuma). Ananas bevat het enzym bromelaïne, waaraan spijsverteringsbevorderende en eveneens ontstekingsremmende eigenschappen worden toegekend. (Dat vertelde ik al eens eerder bij mijn Spirulina colada-recept – klik hier). En ook gember zou ontstekingen afremmen. ’t Is te zeggen, de stof 6-gingerol die in gember zit, blijkt de hoeveelheid ontstekingsstofjes te doen dalen, in onderzoek op cellen.

Karola's Kitchen - immuun boost smoothie met kurkuma, ananas en gember

De geneeskrachtige eigenschappen van kurkuma, ananas en gember werden vooral aangetoond in petrischaaltjes, proefbuisjes en soms bij proefdieren, zoals dat doorgaans bij dit type voedingsonderzoek gaat. Bovendien worden in deze studies de werkzame stoffen (respectievelijk curcumine, bromelaïne en 6-gingerol) gebruikt en niet het volledige voedingsmiddel en dat in heel hoge concentraties. Dit zonder pardon doortrekken naar een menselijk eetpatroon en lichaam gebeurt helaas maar al te vaak. Online en offline. Het soort pseudo-wetenschappelijke kort-door-de-bocht beweringen dat kurkuma en gember ons immuunsysteem een boost geven, vind je werkelijk overal. Niet oké! Want zo simpel is het absoluut niet en er zijn nog veel onzekerheden. Toch ben ik graag optimistisch: dat er zoveel positieve wetenschappelijke studies zijn, betekent toch íets. Bovendien zijn kurkuma en gember fantastische en unieke smaakmakers. Meer dan genoeg redenen om ze vaak en veel te gebruiken, me dunkt.

Karola's Kitchen - immuun boost smoothie met kurkuma, ananas en gember

Ingrediënten voor één smoothie:

200 ml melk (ik raad sojamelk aan, omwille van het hoge eiwitgehalte en de neutrale smaak)
150 g verse of diepvriesananas
1 à 2 tl geraspte verse gember
1 kleine, super rijpe banaan
½ tl gedroogde, gemalen kurkuma
zwarte versgemalen peper (zie tips)
½ tl honing (optioneel, of ahornsiroop als je veganistisch bent)

Bereiding:

Blend alle ingrediënten en klaar!

Tips:

Zoals je kon lezen in de blogpost Kurkuma, een wondermiddel is peper noodzakelijk om de curcumine uit de kurkuma optimaal te kunnen opnemen. Laat deze dus zeker niet weg!

Kurkuma koop ik in zakjes in een Turkse of Thaise winkel of op de markt in mijn favoriete kruidenkraam: veel goedkoper dan in de supermarkt.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten