Karola's Kitchen - broccoli met avocado en feta

Broccoli met avocado en feta

Mijn vorige twee blogposts stonden reeds volledig in het teken van groentelunchpakketjes: 10 tips voor het verzachten van uw lunchpakketleed en een eenvoudig recept voor een lunchsalade met broccoli, kerstomaatjes en gerookte zalm.
Vandaag geef ik jullie een all time favorite van me mee. Een supercombinatie die ik reeds in een eerdere salade (klik HIER) als basis gebruikte. Maar die basis is ook zonder verder gepimp geweldig lekker! Ik heb het over het hemelse trio broccoli, avocado en feta. Super eenvoudig en smakelijk en daarom ideaal om als lunch klaar te maken. Hier staat deze soms zelfs meerdere keren per week op het menu.
De ingrediënten hieronder zijn opgesomd voor 2 normale lunchpakketjes. Maar ik ben een groooote eter en reken voor mijzelf één volledige broccoli. De andere benodigdheden halveer ik wel, maar groenten heb je nooit teveel, als je ’t mij vraagt. Jij kent je maagvolume echter het beste! Zorg er gewoon voor dat je geen honger hoeft te lijden, want daar wordt niemand blij van…
De verse munt is geen must, maar als je er staan hebt, verknip er dan zeker een paar blaadjes overheen. Ik vind het namelijk een perfecte, frisse finishing touch!

broccoli met avocado en feta

Ingrediënten voor twee lunchpakketjes:

1 broccoli
1 rijpe avocado
twee grote handenvol rucola of gemengde sla
2 lente-uitje, in fijne ringetjes
100 g feta
2 kl olijfolie
2 kl Xeresazijn of sherry-azijn (of een andere azijn, naar je eigen voorkeur)
versgemalen zwarte peper en grof zeezout
enkele blaadjes munt, fijngehakt (geen must, maar wel heel erg lekker)

Bereiding:

  1. Breng water aan de kook en snijd intussen de broccoli in roosjes. Verwijder de harde, taaie schil van de steel en snijd vervolgens ook deze in stukken. Kook de broccoli in 4 minuten beetgaar, giet af en laat goed uitlekken.
  2. Schep de broccoli om met de rucola en de lente-uitjes en kruid met voldoende versgemalen zwarte peper en grof zeezout. Snijd de avocado in twee en verwijder de pit. Schep er met een koffielepeltje stukjes uit en laat deze bovenop de andere groenten vallen. Verkruimel tot slot de feta erover.
  3. Doe de Xeresazijn en olijfolie in een klein potje. Voeg deze vinaigrette pas toe wanneer je de salade gaat opeten. (De azijn zorgt er namelijk voor dat de blaadjes erg snel slap worden.)

Tips:

Broccoli is my thing. Wekelijks verslind ik twee stronken, met gemak. Ben jij geen overtuigd broccoli-eter? Lees dan is DIT ARTIKELTJE. Wie weet bedenk je je wel als je wat meer weet over de superpowers van dit vitamineboompje!

Ik maakte reeds enkele salades waarin broccoli een hoofdrol speelt (nogmaals, ‘t is mijn ding). Via onderstaande links kan je doorklikken naar enkele van mijn favoriete koude broccoligerechten, allemaal uiterst geschikt als lunch!

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten