Stevia, mijn favoriete suikervervanger

Stevia is mijn favoriete suikervervanger. De licht bittere smaak, waar sommige mensen een hekel aan hebben, weegt voor mij niet op tegen de voordelen die deze natuurlijke zoetstof biedt. Bovendien is de wrange steviasmaak niet te bespeuren als je kleine hoeveelheden gebruikt. En dat is precies hoe ik stevia – en zoetstoffen in het algemeen – inzet in de keuken: in kleine beetjes om lekkere recepten nog net iets lekkerder te maken.

De voordelen

Om te beginnen bevat stevia, ondanks zijn sterke zoetkracht, geen calorieën. Geen inderdaad. Daarin wint hij al met ruime voorsprong van zoetmiddelen zoals honing, ahornsiroop, kokosbloesemsuiker…  Daarenboven verhoogt stevia je bloedsuikerspiegel niet en worden zo suikerpieken (en de daaropvolgende dalen) vermeden. Stevia veroorzaakt ook geen tandcariës.

De plant

Als wij ‘stevia’ zeggen, bedoelen we eigenlijk steviolglycosiden. Er bestaan 181 soorten steviaplanten, maar het is de soort Stevia rebaudiana die over natuurlijke zoetstoffen beschikt en dus heel interessant is in de keuken. Je kan stevia gewoon in je kruidentuin kweken, naast je basilicum en peterselie. Vele mensen verbazen zich hierover omdat ze het alleen kennen als een wit poedertje. Maar dat witte poeder is wel degelijk afkomstig van een plant. Stevia rebaudiana is een kruid dat perfect in ons klimaat te kweken valt en gewoon in tuincentra te koop is. Je kan het vers in gerechten verwerken of je kan het eerst drogen en zo bewaren. De gedroogde blaadjes zijn zelfs te koop bij de betere kruidenkraampjes op de markt. De bittere smaak is echter zo sterk dat de pure, onbewerkte vorm niet echt een ideale zoetstof is.
Steviolglycosiden is de naam van het mengsel zoetstoffen dat uit de plant wordt gehaald en tegenwoordig – gelukkig – eindelijk als zoetstof is toegestaan in de Europese Unie. Pas sinds 2011, terwijl in Zuid-Amerika en Azië al honderden jaren stevia gebruikt wordt!
Omdat het alleen die steviolglycosiden zijn die de EU heeft goedgekeurd als zoetmiddel, en niet de volledige plant, zal je op verpakkingen dus nooit gewoon duidelijk STEVIA zien staan. Er staat altijd een sterretje bij, een voetnoot, die aangeeft dat het om steviolglycosiden gaat. Een zeer sterke suikerlobby maakt de legalisering van stevia graag moeilijk en gecompliceerd.

Toch maar even het etiket bekijken

Toch kan het geen kwaad om de verpakking van steviapoeders wat grondiger te bekijkenEr wordt namelijk altijd een bulkmiddel (extra massa) toegevoegd aan de steviolglycosiden, omdat ze in hun pure vorm veel te intens zijn. En dit bulkmiddel kan wel degelijk heel wat calorieën bevatten. Dit bulkmiddel kan zelfs doodgewoon suiker (vermomd als dextrose of maltodextrine) zijn. En dat is natuurlijk niet de bedoeling voor een suikervervanger.  Als het bulkmiddel eythritol, mannitol of xilytol is, gaat het wel degelijk om het caloriearme stevia (aan 2 kcal per 100 g).

‘t Is complex, I know… Gewoon op zoek gaan naar het groene plastic zakje van Pure Via met het schroefdopje, dat is misschien duidelijker.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten