Karola's Kitchen - havermout met appel, bosbessen en amandelen

Havermout met appel, bosbessen en amandel

Dit havermoutontbijt is een bakje heerlijke energie om je dag goed te starten. Eten is voor mij liefde en fun, maar het ontbijt is, zoals de volksmond het zegt, echt wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Door amandelen en lijnzaad toe te voegen bijvoorbeeld, neem je de nodige goede vetten op. De appel zorgt dan weer voor een kleine portie snelle suikers, om ’s ochtends die nodige kickstart te geven. En de bosbessen zijn gewoon zo heerlijk fris en knapperig! Onvervangbaar in dit smeuïge feelgood ontbijt!

havermout met appel, bosbessen en amandelen (800x466)

Ingrediënten voor één ontbijt:

30 g havermout (glutenvrij als je intollerant bent – zie tips)
10 g gebroken lijnzaad
½ appel, ongeschild
10 g amandelen of amandelschilfers
150 à 200 ml sojamelk, afhankelijk van je voorkeur voor een dikke of meer lopende pap (of een andere melksoort – zie tips)
50 g bosbessen
1/4 tl kaneel, als je dat wenst

Bereiding:

Rasp de appel grof.

Rooster de amandelen kort in een droge pan en hak ze vervolgens grof (als je geen schilfers hebt gebruikt).

Doe de havermout, het lijnzaad en het grootste deel van de amandelmelk in een kookpotje en breng aan de kook. Laat enkele minuten pruttelen, tot het vocht is opgenomen en draai het vuur uit.

Roer de geraspte appel erdoorheen en laat nog enkele minuten wellen. Voeg eventueel nog wat amandelmelk toe om de pap net die structuur te geven die jij het liefste hebt.

Schep de bosbessen erbij en strooi de gehakte amandelen erover.

Tips:

Haver bevat van nature geen gluten. Maar de havermout of havervlokken die je in de gewone supermarkt koopt, wordt steeds geproduceerd in fabrieken waar ook tarwe en andere granen verwerkt worden. Daardoor bevat deze altijd sporen van gluten. Wie zeker wil of moet zijn van haver zonder gluten, moet dus absoluut naar de natuurvoedingswinkel! Hier kan je zonder problemen glutenvrije versies vinden.

Als je eiwitten en koolhydraten zoveel mogelijk gescheiden wil houden in je voeding, kies dan voor amandel- of rijstmelk en niet voor koe- of sojamelk in dit ontbijt. Deze laatste twee bevatten namelijk veel meer eiwitten dan de eerste twee melksoorten. Vraag je je af welke plantaardige melk het beste alternatief is voor koemelk? Lees dan zeker en vast de blogpost Welke plantaardige melk is de beste vervanger?

Weetje:

Haver heeft een hele behandeling nodig om het voor ons eet- en verteerbaar te maken. Het wordt gewassen, gepeld, verhit, eventueel verknipt (afhankelijk van wat het eindproduct dient te worden), nogmaals verhit en tot slot platgewalst.
Wanneer de haver verknipt wordt, noemen we het overgebleven product havermout. Als het niet verknipt wordt havervlokken. Omdat havermout dus kleiner is, heeft het ook een minder lange kooktijd.
Tegenwoordig is er ook instant of express havermout te koop, die nóg sneller gaart. Deze versies bevat heel vaak extra toevoegingen als zout en suiker. Ik gebruik ze dus ook niet.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten