Karola's Kitchen - 10 x genieten van het courgetteseizoen

10 x genieten van het courgetteseizoen

Moestuinen puilen momenteel uit van de courgettes! En die courgettepracht willen we vooral niet verloren laten gaan. Hieronder verzamelde ik tien heerlijke gerechten waarmee je volop van het courgetteseizoen kan genieten, zónder het gevoel te hebben dat je elke dag hetzelfde aan het eten bent 😉 Doorklikken naar de recepten kan via de titel of foto. Smakelijk!

1. Courgette-oreganopannenkoekjes met radijsjestartaar

Heerlijk als ontbijt, brunch of lunch! Of zelfs als aperitiefhapje, als je ze in een kleinere versie maakt.
Lactose- en glutenvrij

Karola's Kitchen - Courgette-oreganopannenkoekjes met radijsjestartaar

2. Ovenschotel met courgette, wortel en spinazie

Een superlekkere ovenschotel met eenvoudige ingrediënten. Het sausje van ricotta en zongedroogde tomaatjes maakt van dit gerecht een echt smaakbommetje.  Je kan er eventueel nog gekookte lasagnevellen aan toevoegen, als je dat wenst.
Glutenvrij (tenzij je er glutenhoudende lasagnevellen aan toevoegt)

Karola's Kitchen - Ovenschotel met courgette, wortel en spinazie

3. Courgettepizzabootjes

Soms hoef je het niet ver te zoeken. Zo eenvoudig en zo lekker! Deze courgettepizzabootjes zijn heel toegankelijk voor het hele gezin. De vernieuwde versie van dit recept vind je in mijn tweede boek Karola’s Kitchen – Elke dag gewoon gezond.
Gluten- en lactosevrij (Parmezaanse kaas is lactosevrij)

4. Zalm en kerstomaatjes met courgette uit de oven

Met dit gerechtje profiteer je volop van het zomerseizoen: basilicum, kerstomaatjes en courgette op hun best. Je kan dit gerechtje eventueel aanvullen met geroosterde krielaardappeltjes of een gepofte aardappel, als je dat wenst.
Gluten- en lactosevrij

Zalm in de oven met courgette en kerstomaatjes

5. Courgettelasagne met paprika en feta

Deze lasagne is een van de populairste Karola’s Kitchen-recepten en een favoriet hier in huis. Een overdaad aan groenten, die samen een echte smaakexplosie opleveren. Genieten! Je vindt dit recept ook terug in mijn eerste boek Gewoon gezond – Eet volgens je buikgevoel.
Glutenvrij en zeer laag in lactose (Parmezaanse kaas is lactosevrij, feta bevat slechts 0,5 g lactose per 100 g (ter vergelijking: “lactosevrije” feta bevat 0,2 g lactose per 100 g)

Karola's Kitchen - courgettelasagne met paprika en feta

6. Courgettesoep met tuinkruiden

Geen courgetteseizoen zonder courgettesoep natuurlijk! Licht en boordevol smaak!
Glutenvrij, lactosevrij en vegan

Karola's Kitchen - Courgettesoep met tuinkruiden

7. Courgette en tomaat met kurkuma

Dit gerecht staat hier wekelijks op tafel, telkens in een wat andere vorm: super eenvoudig en je kan het afwerken op basis van je wensen en koelkastinhoud. Tal van tips hiervoor vind je bij het recept! In mijn tweede boek Karola’s Kitchen – Elke dag gewoon gezond combineer ik het met scrambled tofu.
Glutenvrij, lactosevrij en vegan

Karola's Kitchen - Courgette en tomaat met kurkuma

8. Frittata met courgette, rode biet en feta

Deze frittata is zowel warm als koud heerlijk. Je kan ‘m makkelijk meenemen als lunch, omdat hij zich zonder problemen in mooie punten laat snijden.
Glutenvrij en zeer laag in lactose (feta bevat slechts 0,5 g lactose per 100 g (ter vergelijking: “lactosevrije” feta bevat 0,2 g lactose per 100 g))

9. Vis met sojasaus uit de oven

Als je dit gerechtje nog niet eerder uitprobeerde, dan stel ik voor om daar snel verandering in te brengen. Het sausje van mosterd en sojasaus, in combinatie met de groene olijven tillen de andere zacht smakende ingrediënten naar een verrukkelijk niveau.
Lactosevrij (en glutenvrij als je tamari gebruikt in plaats van sojasaus)

Karola's Kitchen - Vis met sojasaus uit de oven

10. Gegrilde courgette en appel met geitenkaas en walnoten

Het allereerste recept dat ooit op deze blog verscheen (zoals de foto als enigszins doet vermoeden :D). Maar vergis je niet: dit is een superlekkere salade! Een heerlijk gerechtje om nog een beetje zomer in huis te halen.
Glutenvrij en zeer laag in lactose (Chavroux bevat 0,5 g lactose per 100 g)

 

Heb je nog vragen bij deze recepten of heb je genoten van deze gerechten? Laat dan gerust een reactie na onder de blogpost!

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten