De voedingsdriehoek

Sinds 19 september 2017 hebben we in Vlaanderen een nieuw voedingsvoorlichtingsmodel, de omgekeerde voedingsdriehoek. Die oude, actieve voedingsdriehoek en ik waren allesbehalve goede vrienden maar over deze nieuwe beauty ben ik onverdeeld enthousiast! Gebaseerd op de meest recente wetenschappelijk inzichten, met oog voor duurzaamheid, gebruiksvriendelijk… Yes please!

© Vlaams Instituut Gezond Leven

De omgekeerde voedingsdriehoek in een notendop

De driehoek beveelt plantaardige voeding aan in plaats van dierlijke

De bovenste, donkergroene laag, waaruit we het meest zouden moeten eten, bestaat in de eerste plaats uit groenten en fruit, gevolgd door peulvruchten, tofu, brood, volkoren graanproducten en aardappels. Ook noten hebben een plaatsje in de toplaag.

De driehoek schrijft geen portiegrootte voor

Je treft geen portiegroottes aan in de driehoek maar wel de richtlijnen ‘meer’ en ‘minder’. De hoeveelheden die voor jou gelden, hangen af van je bouw, geslacht, leeftijd en fysieke activiteit. De driehoek laat de flexibiliteit toe om je voeding aan te passen naargelang jouw persoonlijke behoeftes.

De driehoek maakt onderscheid tussen plantaardige en dierlijke eiwitbronnen

Peulvruchten en afgeleiden zoals tofu worden als beste keuze aanbevolen, gevolgd door vis, gevogelte, zuivelproducten en eieren, die in de lichtgroene, tweede laag afgebeeld worden. Rood vlees dient beperkt te worden en staat daarom in het oranje, onderste gedeelte.

De driehoek maakt onderscheid tussen verzadigde en onverzadigde vetten

Plantaardige olie staat in de donkergroene zone en boter in de oranje zone.
Kokosolie vormt een uitzondering: dit plantaardige, doch verzadigde vet staat in de oranje zone

De driehoek biedt geen plaats aan ultrabewerkt eten

Bewerkt vlees, alcohol, frisdrank, suikerrijk broodbeleg, zout, fastfood, snoepgoed en aanverwanten staan niet in de driehoek. Ze worden afgebeeld in een aparte, rode schijf met de duidelijke boodschap ‘zo weinig mogelijk’.

Meer lezen?

In mijn boek Gewoon Gezond – eet volgens je buikgevoel kan je lezen hoe ik de adviezen van de omgekeerde driehoek in de praktijk omzet.

Op de website van Gezond Leven vind je alle details over dit voorlichtingsmodel. Werkelijk álle details 🙂 De moeite waard om eens op je gemakje in rond te snuisteren!

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten