warme peer en bosbessen met platte kaas en noten

Warme peer en bosbessen met platte kaas en noten

Een warm ontbijt is als ochtendseks: het kan alleen maar het begin betekenen van een stressvrije dag. Warm ontbijten is luxe. Het geeft een instant vakantiegevoel, zo tijd maken om op een heerlijk trage manier te starten… Deze portie gegaard fruit met platte kaas en geroosterde noten vraagt weinig werk, maar een beetje geduld. En geduld wordt altijd beloond. Zo ook hier. En wel met een hartverwarmend en zoet schoteltje dat tegen elk guur herfstweer op kan.
Platte kaas, kwark, verse kaas, hangop… Laat je niet in de war brengen, want het is allemaal meer van hetzelfde. ’t Is te zeggen… Na een uitgebreide marktstudie onder enkele merken, zweer ik bij de verse Milsani kaas van Aldi. De textuur is veel dikker en romiger dan bij alle soortgenoten die ik reeds uitprobeerde. Ik vermoed dat dit door het hoge eiwitgehalte komt.
Platte kaas bevat heel wat meer proteïnen dan yoghurt (met uitzondering van de Griekse variant), makkelijk dubbel zoveel zelfs! En dit zonder uit te schieten in calorieën. Ideaal voor wie nood heeft aan wat extra verzadiging bij het ontbijt. Uiteraard kan je alle kanten op met dit gerecht. De combinatie van peer, kaneel en kardemom vind ik top! Samen met de lekker geurende geroosterde amandelen en mijn lieveling, de pecannoot, vormt dit mijn favoriete samenstelling. En voor wie er niet genoeg van kan krijgen: in een kleinere portie is dit fruitgerecht trouwens ook perfect te verantwoorden als dessert of tussendoortje.

warme peer en bosbessen met platte kaas en noten

Ingrediënten voor één portie:

1 rijpe peer, ongeschild, in grote stukken
een handvol bosbessen
150 g platte kaas (ik geef de voorkeur aan de magere variant) (als je veganistisch of lactose-intolerant bent, kan je bijvoorbeeld soja yoghurt gebruiken)
½ kl steviapoeder, naar eigen smaak (je kan ook een ander of geen zoetmiddel gebruiken, als je dat wenst)
20 g pecannoten, gehalveerd of grof gehakt
10 g amandelschilfers
¼ kl kaneel
een snuifje kardemom

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 180 °C.
  2. Schep de peer en bosbessen om met de kaneel en kardemom in een vuurvast schaaltje en plaats het 15 tot 20 minuten in de oven. Dit is een beetje afhankelijk van zowel je persoonlijk smaak, als de rijpheid van de peer.
  3. Roer intussen het steviapoeder door de verse kaas. Doe de noten in een klein pannetje en rooster ze droog, tot ze lekker beginnen ruiken en goudbruin kleuren. Schud ze zoveel mogelijk om en laat ze niet alleen! Noten kunnen namelijk erg snel verbranden.
  4. Laat het gegaarde fruit enkele minuten afkoelen, schep de platte kaas erbovenop en strooi er de noten over.

Tips:

Dit is een ideaal weekendontbijt! Je kan er overigens alle kanten mee uit. Een andere favoriete combinatie is appel, verse vijgen, speculaaskruiden, amandelen en hazelnoten.
Mijn doordeweeks ontbijt bestaat uit vers fruit, yoghurt en een mix van zaden en noten. Klik HIER voor het recept van mijn ontbijtzadenmix, voorzien van de nodige tips en weetjes.

Peer en kardemom vind ik een match made in heaven! Ik maakte al eerder een nagerecht op basis van heerlijke combinatie. Klik HIER voor het recept.

Peren zijn volop in het seizoen momenteel! Je kan er niet alleen zoete gerechten mee bereiden, maar ook lekkere, hartige happen. Via onderstaande links vind je enkele van mijn favorieten.

Weetje:

Platte kaas is een puur product, gemaakt op basis van koemelk. In DIT FILMPJE kan je de bereidingswijze meevolgen.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten