Gebakken zalm met prei in mosterd-sojasaus

Gebakken zalm met prei in mosterd-sojasaus

Als we die 25 g ansjovis in mijn courgetti alla puttanesca even negeren, dan is het al van begin december geleden dat ik nog eens vis klaarmaakte voor jullie. Helemaal niet bewust, want ik eet af en toe wel eens graag een stukje vis. Er valt blijkbaar gewoon ongelooflijk veel lekkers te maken met groenten, dat ik er duidelijk niet over uitverteld geraak.
Maar vandaag staat er dus nog eens zalm op het menu, mijn favoriete vis. Rauw, gebakken, gerookt, gestoomd… Je kan er zoveel kanten mee uit. En welke bereidingswijze je ook verkiest, zalm geeft je een gigantische dosis gezonde omega-3 vetten! Het hele arsenaal aan vetzuren wordt ons door deze vette vis geleverd: ALA, EPA en DHA.
Er worden heel veel heilzame effecten toegeschreven aan omega-3 vetzuren, maar de overgrote meerderheid daarvan werd nog niet wetenschappelijk hard gemaakt. De gunstige invloed op ons hart en bloedvatenstelsel staat echter wél ontegensprekelijk vast! Omega-3 beschermt tegen aderverkalking en bloedklontering, beïnvloedt het cholesterolniveau en de bloeddruk in positieve zin en vermindert het risico op verschillende hartziekten.
Er bestaan ook goede plantaardige omega-3 bronnen, zoals lijnzaad en walnoten. (Via mijn ontbijtzadenmix krijg ik dagelijks dus al een grote portie binnen.) Deze leveren echter alleen het noodzakelijke omega-3 vetzuur ALA. De twee anderen, EPA en DHA, kan ons lichaam in principe zelf aanmaken, uit het ALA-vetzuur. Maar dit gaat traag en kan alleen als de omstandigheden optimaal zijn. Voor gulzige groente- en noteneters is dit doorgaans geen probleem, omdat ze grote dosissen ALA opnemen en het lichaam hier dan zelf mee aan de slag kan. Regelmatig een stukje vette vis eten, om zo de EPA- en DHA-hoeveelheden ook via onze voeding op peil te houden, is dus gewoon een mooie en vooral lekkere aanvulling, binnen een gezond voedingspatroon.

gebakken zalm met prei in mosterd-sojasaus

Ingrediënten voor 2 normale eters:
3 preien, in ringen van ongeveer 1 cm
300 g zalm
1 ½ el grove graantjesmosterd
1 ½ el sojasaus
3 tl olijfolie

Bereiding:

Spoel de prei zeer grondig onder koud stromend water.

Verhit 1 ½ kl olijfolie in een pan en bak de prei in zo’n 10 minuten gaar, onder regelmatig roeren.

Vermeng de mosterd en sojasaus met een vork tot een homogeen sausje en zet opzij.

Verhit de overige olijfolie in een pan en bak de zalm enkele minuten aan beide zijden, tot deze een goudbruin kleurtje krijgt. Ik hou ervan als zalm binnenin nog net niet gebakken is. Hoe lang ik die daarvoor precies aan elke kant bak, hangt een beetje af van de dikte van het stuk, maar ’t zal ongeveer een 2 à 3 minuten zijn. Wat je ook doet, pruts niet met de vis! Laat hem rustig liggen, terwijl hij bakt en begin de stukken niet rond te duwen of nodeloos te keren.

Voeg het mosterdsausje toe aan de prei en warm nog even kort door. Proef en kruid naar eigen smaak bij met peper en zout. Dit is niet echt nodig, gezien de mosterd zorgt voor pit en de sojasaus voor zoutigheid, maar ik kan niet zonder mijn versgemalen peper en grof zeezout, dus doe er alsnog wat van die smaakmakers bij.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten