Schorseneren met champignons en knoflook

Schorseneren met champignons en knoflook

De verse schorseneren nemen bijna opnieuw afscheid van ons… Maar nog niet helemaal! Ze liggen nog een week of twee in de winkelrekken, dus het is hét moment om daar nog even van te profiteren. Wél ga je eerst wat moeten arbeiten voor je van deze zwarte, knobbelachtige, modderige maar overheerlijke winterasperges kan genieten. Niet voor niets krijgt deze groente bijnamen als keukenmeidenverdriet en huisvrouwenleed. Schorseneren zijn ten eerste namelijk ontzettend vuil als je ze koopt. Je krijgt er gratis zo’n kwart kilo potgrond bij. En daarnaast geven ze een kleverig sap af wanneer je ze begint te schillen. En met kleverig bedoel ik secondenlijmwaardig kleverig. Maar laat je niet ontmoedigen! Ik heb, met een beetje vallen en opstaan, mijn vlekkeloze werkwijze hieronder zo goed als mogelijk uitgeschreven. En dan is het gewoon leuk! Zie het als een uitdaging 😉 Niet na een lange dag hard werken. Maar ik ben momenteel bij de gelukkigen want vakantie it is! Ideaal om nieuwe dingetjes uit te proberen dus!

schorseneren met champignons en knoflook

Ingrediënten voor één eter:
5 schorseneren
250 g bruine champignons, schoongeborsteld
2 teentjes knoflook, geperst
2 el Philadelphia light met look en fijne kruiden
een klein handje pijnboompitjes, droog geroosterd
1 kl olijfolie
een grote handvol bladpeterselie, fijngehakt
versgemalen peper en grof zeezout

Bereiding:

Bereid je tot in de puntjes voor op het schillen van de schorseneren!
Spoel de schorseneren eerst grondig onder koud, stromend water. Zo verwijder je de grote hoeveelheid aarde die er sowieso nog aanhangt. Laat ze wat uitlekken.
Zet een kom met koud water en een flinke scheut azijn of citroensap klaar. Als de schorseneren geschild zijn, worden ze namelijk snel bruin. Door ze meteen in een zuur badje te leggen, vermijd je dit.
Leg een krant open op je werkblad, leg een dunschiller klaar en doe plastic handschoentjes aan.

Schil de schorseneren met de dunschiller, snel en grondig. Leg ze meteen in het azijnwater! Als je ze allemaal geschild hebt, werk je ze nog wat bij: verwijder eventuele overgebleven onzuiverheden en snijd ze in stukken van zo ‘n 5 cm. De dikke exemplaren kan je ook nog eens overlangs doorsnijden, zodat ze uiteindelijk allemaal even groot en breed zijn.
Spoel ze nu nog eens grondig onder koud stromend water en leg ze opnieuw in een badje met een flinke scheut azijn in.
Ziezo. Schorseneren overmeesterd!

Breng water aan de kook en gaar de schorseneren in ongeveer 5 tot 7 minuten, afhankelijk van hoe dik je ze hebt gesneden. Prik er nu en dan eens in om te controleren. Als ze gaar zijn, kan je ze gewoon afgieten en laten uitlekken. Bruin zullen ze nu niet meer worden. (Let wel op: je hebt nog 2 el van het kookvocht nodig voor in de champignonsaus!)

Snijd de champignons in kleine stukjes. Verhit de olijfolie in een pan en laat de champignons zo’n 10 tot 15 minuten stoven. Dit is vrij lang, maar al het vocht moet zeker verdampt zijn! Voeg in tussentijd de knoflook toe.

Voeg de Philadelphia, 2 el schorseneerkookvocht en versgemalen peper en grof zeezout toe aan de champignons. Roer goed door, tot je een smeuïge saus bekomt. Schep er vervolgens de schorseneren en bladpeterselie door en strooi er tot slot de geroosterde pijnboompitjes bovenop.

Tip:
Dit is een heerlijk licht gerecht, met prachtige groenten, helemaal zoals ik dat het liefste heb. Als je echter wat extra energie kan gebruiken, maar het toch koolhydraatarm wil houden, dan kan je bijvoorbeeld nog wat dikke schilfers verse Parmezaan en een handvol gehakte walnoten toevoegen.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten