zoete aardappel explosie

Zoete aardappelexplosie

Zoete aardappelen zijn aardappelen. Koolhydraten dus! En daar heb ik nu zo ongelooflijk veel nood aan. Door de koude, daar buiten én binnenin. Want bij mij gaat dat zo: als ik me niet helemaal happyhappyjoyjoy voel, dan kunnen koolhydraten wonderen voor me doen. Vullend, verzadigend en hartverwarmend. Ik heb het nu niet over taart en koeken, voor alle duidelijkheid. Let op, die geven me ook een vullend, verzadigend en hartverwarmend gevoel, maar da’s meestal van heel korte duur en wordt doorgaans gevolgd door een suikerdip en een klein of groter “sh*t… what have I done…”-gevoel. Geen goed plan dus. Voor jezelf zorgen is belangrijk. Zéker in moeilijke tijden.

Dat Ons Papa ons, zo kort na Ons Mama, nu ook verlaten heeft, is bijlange nog niet doorgedrongen. Ik wankel. Ik voel geen grond meer onder mijn voeten. En ik ben oh zo bang. Voor heel veel dingen. Als mijn lief of mijn zus naast mij in bed ligt, geef ik hen af en toe een por. Ze ademen ook zo stil… Daar waar ik vroeger afscheid nam met “Doei!”, “Salut!” of “Baai!”, is het nu “Voorzichtig hè…”, “Veilig thuis hè…” of “Laat iets weten hè…”
Ik ben niet alleen en ik ben ook niet eenzaam, maar ik voel wel dat er geen onvoorwaardelijke omhelzing van liefde meer rondom mij hangt. En wat dat precies doet met een mens, kan ik nu nog niet omschrijven. Zoete aardappelen gaan daar niets aan veranderen. Maar gezond en voedzaam koken en eten, geeft mij wel structuur en houvast. Dat kleine beetje zekerheid, zo’n 3 keer per dag, geeft telkens een ieniemini duwtje in de rug. Ik word gewoon blij en warm van lekker eten. Ik neem er dus ten volle de tijd voor, zeker nu, want meer dan ooit moet ik voor mezelf zorgen… Gelukkig hebben ze me dat altijd goed geleerd.

Zoete aardappelen zijn dan wel koolhydraten, toch zijn ze puur en onbewerkt. Bovendien bevatten ze veel vezels, vitaminen en mineralen en zijn het lange keten koolhydraten, die hun energie traag afgeven. Ik zet ze niet zo vaak op het menu. Ten eerste omdat ik koolhydraten liever niet combineer met eiwitten en ik doorgaans liever kaas of eieren of een stukje vis eet. (Klik hier om mijn artikel rond voedselcombinaties te lezen.) En omdat we volgens mij lang niet zoveel koolhydraten nodig hebben als onze traditionele keuken en de voedingsdriehoek ons graag doen geloven. (Klik hier om mijn artikel rond koolhydraten te lezen.)
Maar vandaag dus wel degelijk in al hun glorie: CARBS!

Karola's Kitchen - zoete aardappel explosie

Ingrediënten voor één grote eter:

twee zoete aardappelen (kies bolle exemplaren uit, geen langwerpige)
250 g shiitakepaddenstoelen
twee handenvol rucola (zo’n 50 g)
een rode ui
een klein teentje knoflook
een granaatappel (je hebt een handvol pitjes nodig)
een handje amandelschilfers
eventueel een klein handje cranberries (veenbessen), voor wie van zoetigheid houdt
1 tl olijfolie
wat kokosolie, voor het invetten van de bakplaat (olijfolie is hier minder geschikt voor, omwille van de hoge oventemperatuur)
versgemalen zwarte peper en grof zeezout
eventueel wat verse kaas of zure room, voor erbij (of een plantaardig alternatief als je veganistisch bent – zie tip)

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 200°C. Schrob intussen de zoete aardappelen grondig schoon (zie tip) en dep ze droog, maar schil ze niet! Vet een bakplaat in met wat kokosolie, leg de aardappelen erop en plaats 40 minuten in de oven.
  2. Bereid intussen al je groenten voor: snijd de shiitakes in schijfjes, snipper de ui fijn, pers de knoflook en hak de rucola grof. Rooster de amandelschilfers in een droog pannetje op het vuur. Schud ze zoveel mogelijk om, zodat ze niet aanbranden en mooi goudbruin worden. Ontpit intussen de granaatappel. (Klik hier om mijn trucje hiervoor te bekijken.) Je hebt een handvol pitjes nodig.
  3. De laatste 10 minuten van de gaartijd van de aardappelen, kan je aan de vulling beginnen. Verhit de olijfolie in een pan zonder antiaanbaklaag en fruit de ui gedurende een 5-tal minuten. Voeg de shiitakes en knoflook toe en schep alles regelmatig om. Na nog zo’n 5 minuten stoven, gaan de rucola en de eventuele cranberries erbij. Kruid met flink wat versgemalen peper en grof zeezout en laat stoven tot de rucola geslonken is.
  4. Haal de aardappels uit de oven en maak een snee over de volledige lengte, maar snijd de aardappels niet volledig door! De helften moeten dus nog aan elkaar hangen. Duw met twee lepels de helften uit elkaar. Verdeel de vulling erover en werk af met de granaatappelpitjes en de geroosterde amandelschilfers. Serveer eventueel met wat zure room of volle verse kaas (zie tip).

Tips:

Heel wat groenten kan je met schil en al opeten: super handig, gezond én lekker! (Ik had het hier al eens over in mijn artikeltje ‘5 tips die van groenten eten een piece of cake maken’. Klik hier als je dat gemist zou hebben.
Voor het schoon schrobben van al die groenten, heb ik me een tweede afwasborsteltje aangeschaft (in een opvallend andere kleur), dat ik dus enkel en alleen gebruik om rode bieten, pastinaken, pompoenen, aardappelen en andere harde groenten van vuil te ontdoen.

Als je zure room of verse kaas bij dit gerecht serveert, is het uiteraard niet meer veganistisch. Daarnaast breng je een eiwit bij je bereiding. Omdat het hier slechts om een klein toefje gaat, is het eiwitgehalte vrij verwaarloosbaar. Heb je echter heel gevoelig of prikkelbare darmen, dan ben je hier misschien beter toch wat voorzichtiger mee. Besprenkel dan bijvoorbeeld war citroensap over het gerecht voor een frisse toets.

Heb je nog granaatappelpitjes over? In mijn gegrilde groentesalade met granaatappel, amandelen en kaneel kan je ze gebruiken! (Klik hier.) En uiteraard kan je zo ook aan een lekker fruit-yoghurt-zadenontbijt toevoegen. (Klik hier.)

Een restje rucola kan je gebruiken in onderstaande gerechten (je kan doorklikken via de links):

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten