Zoeken

Rode biet met peer, hazelnoten en blauwe kaas

Eenvoudiger dan dit kan bijna niet. Of je moet die rode biet rauw beginnen oppeuzelen. Dit gerecht is zo simpel en tegelijk toch meer dan elegant genoeg om tijdens een etentje te serveren!
Rode bieten barsten van de mineralen en antioxidanten, die onze cellen beschermen tegen schadelijke invloeden en bovendien ontstekingsremmend werken. Een overheerlijk bordje puur gezondheidsgenot dus!

rode biet met peer, hazelnoot en blauwe kaas
Ingrediënten voor twee voorgerechtporties (of één normale eter):

1 grote rode biet, ongeschild, schoon geschrobd
½ grote peer, ongeschild, klokhuis verwijderd
een handvol hazelnoten, grof gehakt
60 g blauwe kaas
een handvol verse bladpeterselie, grof gehakt
1 kl olijfolie
peper en zout

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 200 °C.
  2. Snijd de rode biet en de peer in kleine, regelmatige kubusjes, met een ribbe van ongeveer 0,5 cm. (Ze schijnen dat ‘brunoise’ te noemen.)
  3. Schep de blokjes om met de olijfolie en peper en zout en leg ze, zo verspreid mogelijk, op een bakplaat, voorzien van een vel bakpapier. Plaats 20 à 25 minuten in de oven.
  4. Rooster intussen de hazelnoten enkele minuten in een droge pan.
  5. Maak een hoopje van de rode biet en peer met behulp van een dresseerring. Verkruimel de blauwe kaas erboven. Strooi daarbovenop de hazelnoten en de peterselie.

Tip:

Verse rode bieten vind je helaas niet bij Colruyt, maar wel in de grotere Delhaizes, bij een goed groentekraam op de markt en, voor de Gentenaars, bij Bayram naast de Vrijdagmarkt.

Ben je even zot van rode bietjes als ikzelf en wil je ook ten volle profiteren van het seizoen? Dan zijn dit nog enkele omdevingersvanaftelikken ideetjes!

rode bieten en rucola met pecannoten en geitenkaas
rode biet en rucola met pecannoten en geitenkaas

guacamole met geroosterde rode bietjes
geroosterde rode bietjes na (640x467)

2 reacties

  1. Hoi Karolien,

    wat een lekkere recepten!!
    Ik ben niet zo’n fan van rode bieten maar jouw recepten geven me direct zin om te weer eens te proberen.
    Ik heb toevallig jouw blog ontdekt en ik heb er ondertussen al mijn ganse middagpauze aan gespendeerd. Ik heb ook jouw “levensverhaal” gelezen en ik moet zeggen dat ik wel achter jouw visie sta. Ik ben ook al aantal keren naar en diëtiste geweest maar daar mocht ik maximaal 3 stukken fruit per dag eten maar kellogskoekjes als tussendoortjes waren dan wel weer toegestaan. De kilo’s gingen er af (en zijn er ondertussen alweer bij…) maar toch was het met gemengde gevoelens omdat ik niet achter die visie stond. Ik werk liever met pure ingrediënten en maak daarbij liever zelf bij havermoutkoekjes. Momenteel volg ik een 28-dagen detoxplan waarbij ik geen geraffineerde suikers, gluten, lactose, acohol en vlees mag eten. Ik denk dat jouw recepten mij hierbij goed kunnen helpen en ook om deze voedingsstijl vol te houden na mijn detox.

    Groetjes
    Katrien

Geef een reactie

Zoeken
Dropbar Content
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

En ontvang allerlei leuke extra’s, zoals seizoens kalenders, weekmenu’s en nog veel meer!