Karola's Kitchen - Elvisballen met pinda, banaan, havermout en cacaonibs

Elvisballen

Ik ben geen Elvisaanbidster en heb ook niemand in mijn omgeving die me daartoe aanzet. Maar ik ben wel een pindakaas-addict. Van de extreme soort. En Elvis was dat ook. Eén van zijn favoriete snacks (met een caloriegehalte van twee maaltijden weliswaar) was een in de pan gebakken boterham met pindakaas en banaan: The Elvis Sandwich. Deze ongetwijfeld zeer smakelijke caloriebom wordt in de VS in tal van snackbars geserveerd, werd in allerlei kookboeken opgenomen en heeft zelfs een eigen Wikipedia pagina. En dán weet je dat het menens is.

Pindakaas mag dan wel heel wat eiwitten en goede vetten bevatten, het is ook een ontzettend calorierijk product. Een volle koffielepel bevat bijna 100 kcal. Deze ballen zijn met hun 58 kcal per stuk heel wat lijnvriendelijker. Ze houden mijn pindakaas-junkie rustig , ze zijn vullend en het belangrijkste: ze zijn superlekker! In een luchtdichte doos blijven ze enkele dagen goed, maar recht uit de oven zijn ze zo onweerstaanbaar dat ze het hier nooit lang overleven. Enjoy!

Karola's Kitchen - Elvisballen met pinda, banaan, havermout en cacaonibs

Ingrediënten voor 13 ballen:

1 heel rijpe banaan, fijn geprakt (125 g, zonder schil)
50 g pure pindakaas (bij voorkeur met stukjes – zie tips)
25 g moerbeien, grof gehakt (of rozijnen of gedroogde vijgen of dadels)
30 g gepelde, geroosterde pinda’s (zie tips), grof gehakt
10 g cacao nibs of stukjes donkere chocolade (zie tips)
100 g havermout (glutenvrij als je intolerant bent)

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Vermeng eerst de geprakte banaan en pindakaas tot een glad mengsel. Schep vervolgens de havermout erdoor tot deze goed verdeeld is onder de vochtige ingrediënten. Roer tot slot de moerbeien, gehakte pinda’s en cacao nibs door het mengsel.

Leg een vel (herbruikbaar) bakpapier op een bakplaat. Pak met je handen een hoopje banaanhavermengsel en kneed het wat door zodat het goed kleverig wordt. (Je wil namelijk niet dat de nootjes en het gedroogd fruit uit je balletjes vallen hè.) Rol er vervolgens een balletje van ter grote van een grote kauwgom ongeveer. Of een kleine pingpongbal. Daar ergens tussen dus. Leg de afgewerkte balletjes op de bakplaat en plaats 20 minuten in de oven. Laat ze volledig afkoelen op een rooster alvorens je ze in een doosje steekt!

Tips:

Er zijn allerlei soorten pindakaas op de markt: met suiker, met zout, met stukjes… Ik lust ze allemaal erg graag, maar mijn favoriet is de 100% pindakaas met stukjes van Albert Heijn. Deze bevat slechts één ingrediënt: pinda! De suikers die opgelijst worden in de voedingswaardetabel (namelijk 5,5 g per 100 g) zijn dus de natuurlijke suikers uit de pinda.

Het makkelijkste is om hiervoor pinda’s in de dop te kopen en deze te pellen. Let er zeker op dat je geroosterde pinda’s koopt! Deze zijn veel lekkerder en makkelijker verteerbaar. Wat je ook kan doen is reeds gepelde, ongeroosterde pinda’s (blanke pinda’s) zelf roosteren in een droog pannetje of in de oven.

Cacaonibs zijn stukjes van de schil van de cacaovrucht. Ze zijn gezonder dan chocolade omdat er geen suiker of vet of bewaarmiddelen aan werden toegevoegd.

Ik hou van tussendoortjes met havermout, omdat havermout door zijn hoge vezelgehalte erg hongerstillend werkt. Ik maakte er al heel wat andere snacks mee, zoals

 

 

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten