Kerst Karola's Kitchen

5 tips voor een stressloos feestmenu

Nu de feestperiode eraan komt, moet er weer heel wat gepland worden. Ook hierbij probeer ik zoveel mogelijk gezonde, lichte groentegerechten op tafel te zetten. En dat gaat veel beter dan je misschien zou denken 🙂
Ik zet mijn tips & tricks voor het maken van een stressloos feestmenu graag voor jullie op een rijtje. Via de gekleurde links kan je ook meteen doorklikken naar de recepten om wat ideetjes op te doen.
De foto’s geven je daarenboven een beeld van hoe ik mijn feesttafel het liefst aankleed: proppesvol, maar toch naturel. Daarover kan je trouwens alles lezen in de blogpost Mijn feesttafel (klik hier). Maar eerst: DAT FEESTMENU!

Kersttafel Karola's Kitchen

1. Aperitiefhapjes

Aperitiefhapjes zijn vaak sneaky, little bastards. Zonder dat je er erg in hebt, krijg je enorme hoeveelheden calorieën binnen door chips, toastjes, kaas, bladerdeeghapjes en borrelnootjes naar binnen te werken. Lekkere aperitiefhapjes kunnen echter perfect licht en gezond zijn!
Denk aan dips zoals de broccoli- en geitenkaasdip of de groentespreads die je heel makkelijk vooraf kan klaarmaken. Een portie zadencrackers erbij, maakt het helemaal af. (Deze kan je zelfs enkele dagen vooraf maken. Door ze in een luchtdichte bokaal te bewaren blijven ze perfect knapperig!)
Het komkommerhapje doet het altijd enorm goed en kost tijd noch moeite. Net zoals het witloofhapje met makreel. Mag het wat gesofisticeerder zijn, ga dan voor het bataathapje met frisse komkommersla of – mijn absolute favoriet – de Sint-Jacobsnoten met pastinaak.
Maak het je gemakkelijk door de voorafjes aan te vullen met enkele snelle sneukelingen, zoals olijven, geroosterde pinda-, pistache-, cashew- of amandelnoten, worteltjes, kerstomaatjes…

2. Aan tafel met formule 1:
De Hobbitmaaltijd

Dit is dé manier waarop ik het altijd aanpak: gezellig, praktisch en fun. Concreet komt het erop neer dat er allerlei groenteschotels op tafel komen en vele van mijn recepten zijn hiervoor perfect geschikt. Pompoen en raapjes met salie, pastinaak en witloof met rozemarijn, venkel en tomaat met bladpeterselie, knolselderpuree en boschampignons, de Midden-Oosterse salade met bloemkool en linzen …Kerst Karola's Kicthen
Laat hier en daar eventueel kaas en/of noten gerust weg en zet pure groenten op tafel, met frisse, verse kruiden. Doe alles in mooie schalen, koud en warm naast elkaar, en iedereen schept op naar honger en goesting. Absolute feestelijke gezelligheid! Die achter de hand gehouden kazen en noten kan je gerust in aparte kommetjes op tafel zetten, zo kan iedereen naar believen aanvullen.
Wel even goed nadenken over de praktische kant: kies niet enkel gerechten waarvoor je de oven nodig hebt bijvoorbeeld, dan kom je in de problemen. Een tweetal ovengerechten, een tweetal fornuisgerechten, een tweetal koude bereidingen… Jij kent jezelf en je keuken het best, dus maak een goede keuze.

3. Aan tafel met formule 2:
De Klassieke 3 Gangen

Soep als voorgerecht is absoluut niet uit de mode. Heerlijk, licht en super handig omdat je deze ruim op voorhand kan klaarmaken. Kom verrassend uit de hoek met de eenvoudige maar pittige preimosterdsoep, die je wat feestelijker kan aankleden door af te werken met flinterdunne rauwe preiringetjes en een plukje peterselie. Ook de soep van geroosterde bloemkool, met komijn en tahiniroom is op en top partyproof.
Je kan voor een eerste gang ook op een iets specialere manier groenten een hoofdrol geven. Bijvoorbeeld via de aubergines met tomatensalsa of de summer rolls met pindasaus.
Een licht hoofdgerecht met wat vis is een mooie opvolger. De vis met pistachekorst, zoete radijsjessla en broccolipuree bijvoorbeeld. Of de prei en worteltjes met kabeljauw. Super lekker en je kan al heel wat voorbereidingswerk vooraf doen. Ook mijn zalm met courgette en kerstomaatjes is een prima feestgerecht!

4. Koolhydraten en voedselcombinaties

Hou koolhydraten, zoals peulvruchten, quinoa of aardappeltjes bij voorkeur apart. Zo kunnen alle gasten zelf beslissen of ze die er graag bij willen of niet, of het nu is omwille van hun lijn of spijsverteringsproblemen. Ook kaas en noten kan je afzonderlijk serveren, als je veganisten of personen met een allergie over de vloer krijgt. Ga in zo’n geval trouwens zeker voor De Hobbitmaaltijd waarbij iedereen combineert naar believen.

5. De kers op de taart: Het Dessert

Ook hier kan je voor verschillende methodes kiezen. Bezint eer ge begint!

  1. Skip It
    Pick your battles. Als je geen tijd of zin hebt in het fabriceren van een imposant dessert, skip it! Koop wat lekkere chocolaatjes, pralines en koekjes. Ga hierbij misschien best niet voor de witte producten… In kleine, artisanale winkeltjes vind je heerlijke en bijzondere zoetigheden!
  2. Light & Fluffy
    Bereid een überlicht dessert, zoals de overheerlijke (echt, ik durf dat zeggen) muntlimoenyoghurt of de kwark exotic. Voor al deze recepten kan je heel wat voorbereidingswerk vooraf doen, zodat je veel tijd bij je gasten kan doorbrengen.
  3. All The Way
    Ga voor een knallende afsluiter. Eén met veel suiker en boter en calorieën, waar je, voor die ene keer, compleet schuldgevoelloos van geniet. Bij speciale gelegenheden mag dat wel eens. Op Karola’s Kitchen ga je die echter niet vinden 😉  Op de prachtige Belgische blog Les filles de Madeleine echter des te meer.
    Je kan natuurlijk ook voor kant-en-klaar luxe kerstgebak of ijsstronk gaan. Kies voor kwaliteit en ga bij voorkeur naar een speciaalzaak, dan hoef je je op geen enkele manier te verontschuldigen dat jouw dessert niet huisgemaakt is.
    Wij gaan elk jaar opnieuw voor hetzelfde, een recept dat nooit teleurstelt. Een Manhattan cheesecake met speculoosbodem en topping van bosbessen. Yum!

Kerst Karola's Kitchen

Lees ook:
Mijn feesttafel – Over hoe ik een kersttafel aankleed.
Mijn 1001-feestjes-survival tips – Over hoe ik deze periode van overvloed enigszins zonder kleerscheuren of indigestie overleef.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten