banaanchocoladesoufflé

Banaanchocoladesoufflé

Chocolade… Ik vind het een basisbehoefte. Maar helaas… En het is ook niet gezond, zoals je tegenwoordig hele dagen hoort. Chocolade is een product gemaakt op basis van cacao, maar er zitten ook allerlei andere ingrediënten in. Zelfs mijn favoriete smaakje, de 72% versie, die door alle gezondheidskanalen als oké wordt bestempeld, bevat nog steeds 24,6 g suiker per 100 g! Dat is een kwart?! Hoe hoger je gaat in cacaogehalte, hoe minder suiker. Chocolade met 86% cacao (en “maar” 13,0 g suiker per 100 g) kan me ook echt ontzettend smaken. Maar die bevat dan weer meer calorieën, door het hogere gehalte aan cacaoboter (en dus vet). Ik wissel dus af tussen beide soorten: ’s morgens 72%, tussendoor 86%, ’s middags weer 72%, als vier-uurtje nog eens 86% …
Just kidding. ’t Blijft bij af en toe een blokje, meestal bij mij theetje, voor het slapen gaan. En geen calorietabel die me dat gaat afnemen!

Maar goed, gezondheid en zo. Aan mijn suikergetalletjes hierboven, kan je al meteen zien dat chocolade een traktatie is en blijft. Een geniet-maar-met-mate-af-en-toe-tje.
Ongezoet cacaopoeder en cacaonibs zijn de producten die wel degelijk verschillende gezondheidsvoordelen hebben, door een mooi arsenaal aan anti-oxidanten, vitaminen en mineralen. ’t Zijn plantaardige voedingsmiddelen en ze leveren ons dus, net als groenten en fruit, veel goeds. De opvallendste mineralen zijn kalium (waarover ik al eens eerder vertelde, bij mijn courgettepizzabootjes) en magnesium. Dit laatste heeft 1001 functies in ons lichaam, waarvan eentje zeker van toepassing is in dit chocoladeverhaal. Magnesium is namelijk onder meer belangrijk voor het vervoeren van een stof, die een sleutelrol speelt bij het regelen van spiersamentrekkingen, zenuwimpulsen en een normaal hartritme. En wanneer loopt het daar wel eens flink mis? Bij stress én PMS. Magnesium is ook betrokken bij de adrenaline-productie en speelt langs die weg dus nóg een rolletje in hoe we met stress omgaan. De pre-menstruele chocoladecraving van vrouwen en de beste vriend die chocolade soms is in stressy periodes, zijn dus wetenschappelijk te verklaren! (Les excuses sont fait pour s’en servir hè.)
Naast magnesium, zit er nog meer interessants in cacao dat perfect in dit anti-stressplaatje past: tryptofaan en fenylethylamine. Twee happyhappyjoyjoy-stofjes! Tryptofaan regelt onze serotoninehuishouding (ook wel ons “gelukshormoon” genoemd). En fenylethylamine is een lichaamseigen stof, die wij in extra hoge dosissen zelf aanmaken als we verliefd zijn!
Een beter anti-depressivum lijkt wel onmogelijk?!

Maar again: ’t is de cacao die al die magic in zich draagt en in een reep Côte d’Or met pralinévulling is er hiervan bijzonder weinig terug te vinden. Helaas.
In deze superfluffy banaanchocoladesoufflé echter des te meer! Licht, eenvoudig en ongelooflijk lekker! Deze souffléetjes bevatten, een beetje afgerond, géén calorieën. Ik vind ze perfect als lichte, zachte afsluiter van een mooi dinertje. Pure fluffiness, om dan daarna in een lekker zacht bedje te kruipen…

banaanchocoladesoufflé

Ingrediënten voor twee soufflées:
1 kleine, superrijpe banaan (zo’n 100 g)
1 ei
1 kl ongezoet cacaopoeder
½ kl steviapoeder
1 blokje donkere chocolade (zo’n 10 g), fijn geraspt (ik gebruik er met 72% cacao)

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 180 °C.
  2. Plet de banaan met een vork. Doe dit zo grondig mogelijk, zodat je echt geen stukjes meer hebt. Vermeng er de eierdooier, de geraspte chocolade, het cacao- en steviapoeder onder.
  3. Klop het eiwit stijf en spatel het voorzichtig onder het banaanchocolademengsel. Doe dit in twee keer, dat maakt het wat makkelijker.
  4. Verdeel het beslag over twee vuurvaste schaaltjes en plaats zo’n 15 minuten in de oven.
  5. Serveer meteen! Zoals elke soufflé ziet ook deze er op haar best uit wanneer ze net uit de oven komt. Zorg er dus voor dat de eters aan tafel zitten en klaar zijn om dit prachtige potje fluffiness meteen te aanschouwen én te verorberen!
Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten