banaanchocoladesoufflé

Banaanchocoladesoufflé

Chocolade… Ik vind het een basisbehoefte. Tegenwoordig hoor je overal over de gezondheidsvoordelen van chocolade, maar helaas… Die uitspraken zijn doorgaan véél te kort door de bocht.
Chocolade is een product gemaakt op basis van cacao en cacao bevat allerlei bio-actieve fytonutriënten waar ons lichaam iets mee is. Cacao is dus gezond. Ongezoet cacaopoeder en cacaonibs zijn dan ook de producten die wel degelijk verschillende gezondheidsvoordelen hebben. Het zijn plantaardige voedingsmiddelen en ze leveren ons dus, net als groenten en fruit, veel goeds. De opvallendste mineralen zijn kalium (waarover ik al eens eerder vertelde, bij het recept voor Courgettepizzabootjes) en magnesium. Dit laatste heeft 1001 functies in ons lichaam, waarvan eentje zeker van toepassing is in dit chocoladeverhaal. Magnesium is namelijk onder meer belangrijk voor het vervoeren van een stof, die een sleutelrol speelt bij het regelen van spiersamentrekkingen, zenuwimpulsen en een normaal hartritme. En wanneer loopt het daar wel eens flink mis? Bij stress én PMS. Magnesium is ook betrokken bij de adrenaline-productie en speelt langs die weg dus nóg een rolletje in hoe we met stress omgaan. De pre-menstruele chocolade-craving van vrouwen en de beste vriend die chocolade soms is in stresserende periodes, zijn dus wetenschappelijk te verklaren! Les excuses sont fait pour s’en servir hè.
Naast magnesium, zit er nog meer interessants in cacao dat perfect in dit anti-stressplaatje past: tryptofaan en fenylethylamine. Twee happyhappyjoyjoy-stofjes. Tryptofaan regelt onze serotoninehuishouding (ook wel ons “gelukshormoon” genoemd). En fenylethylamine is een lichaamseigen stof, die wij in extra hoge dosissen zelf aanmaken als we verliefd zijn. Een beter anti-depressivum lijkt wel onmogelijk?!

Maar nogmaals: het is de donkere cacao die al die magie in zich draagt en in een reep Côte d’Or met pralinévulling is er hiervan bijzonder weinig terug te vinden. Helaas. De voornaamste ingrediënten van melk- en gewone pure chocolade zijn cacaoboter en suiker. Zelfs de vaak aangeprezen 72% versie, die door alle gezondheidskanalen als oké wordt bestempeld, bevat nog steeds 24,6 g suiker per 100 g. Dat is een kwart.
Hoe hoger je gaat in cacaogehalte, hoe minder suiker. Een blokje chocolade met 85% cacao (en rond de 12 g suiker per 100 g) is mijn vaste snoepje, één of twee keer per dag, maar in een dessert zal ik eerder de 72% versie gebruiken, om meteen wat zoetigheid te creëren.

Deze super fluffy banaanchocoladesoufflé is licht, eenvoudig en ongelooflijk lekker! Ik vind ze perfect als lichte, zachte afsluiter van een mooi dinertje. Pure fluffiness, om dan daarna in een lekker zacht bedje te kruipen…

banaanchocoladesoufflé

Ingrediënten voor twee soufflées:

1 kleine, superrijpe banaan (zo’n 100 g)
1 ei
1 tl ongezoet cacaopoeder (of meer naar smaak)
½ tl steviapoeder (optioneel, naar smaak)
1 blokje donkere chocolade (zo’n 10 g), fijn geraspt (ik gebruikte er met 72% cacao)

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Plet de banaan met een vork. Doe dit zo grondig mogelijk, zodat je echt geen stukjes meer hebt. Vermeng er de eierdooier, de geraspte chocolade, het cacao- en steviapoeder onder.

Klop het eiwit stijf en spatel het voorzichtig onder het banaanchocolademengsel. Doe dit in twee keer, dat maakt het wat makkelijker.

Verdeel het beslag over twee vuurvaste schaaltjes en plaats zo’n 15 minuten in de oven.

Serveer meteen! Zoals elke soufflé ziet ook deze er op haar best uit wanneer ze net uit de oven komt. Zorg er dus voor dat de eters aan tafel zitten en klaar zijn om dit prachtige potje fluffiness meteen te aanschouwen én te verorberen!

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten