banaanchocoladesoufflé

Banaan-chocoladesoufflé

Is chocolade gezond?

Tegenwoordig hoor je overal over de gezondheidsvoordelen van chocolade, maar die uitspraken zijn jammer genoeg vaal wat kort door de bocht. Chocolade is een product gemaakt op basis van cacao en cacao bevat allerlei bio-actieve fytonutriënten, plantaardige stoffen dus, waar ons lichaam iets mee is. Cacaopoeder kan je dus wel degelijk voedzaam noemen. Het is een plantaardig voedingsmiddel dat ons verschillende mineralen levert. 10 g ongezoet cacaopoeder levert 19% van de dagelijkse behoefte aan magnesium, 7% van de dagelijkse behoefte aan ijzer en 10% van de dagelijkse behoefte aan zink (deze cijfers gelden voor vrouwen tussen 19 en 50 jaar).

Word je blij van chocolade?

Magnesium heeft 1001 functies in ons lichaam, waarvan eentje zeker extra van toepassing is in dit chocoladeverhaal. Magnesium is namelijk onder meer belangrijk voor het vervoeren van een stof, die een sleutelrol speelt bij het regelen van spiersamentrekkingen, zenuwimpulsen en een normaal hartritme. En wanneer loopt het daar wel eens flink mis? Bij stress én PMS. Magnesium is ook betrokken bij de adrenaline-productie en speelt langs die weg dus nóg een rolletje in hoe we met stress omgaan. De pre-menstruele chocolade-craving van vrouwen en de beste vriend die chocolade soms is in stresserende periodes, zijn dus wetenschappelijk te verklaren. Les excuses sont fait pour s’en servir hè 🙂
Naast magnesium, zit er nog meer interessants in cacao dat perfect in dit anti-stressplaatje past: tryptofaan en fenylethylamine. Twee happyhappyjoyjoy-stofjes. Tryptofaan regelt onze serotoninehuishouding (ook wel ons gelukshormoon genoemd). En fenylethylamine is een lichaamseigen stof, die wij in extra hoge dosissen zelf aanmaken als we verliefd zijn. Een beter anti-depressivum lijkt wel onmogelijk 😉

Cacao is dus een product dat zeker en vast een plaats heeft in een gezond voedingspatroon. In de heel donkere chocolade, met een hoog gehalte aan cacao vind je misschien nog wat van die magische bio-chemie in zich draag. Hoewel ik vind dat we ook mogen stellen dat een goede melkchocolade met praliné-vulling ook een geweldig anti-depressivum kan zijn 😉

Het recept: banaan-chocoladesoufflé

Deze super fluffy banaan-chocoladesoufflés zijn zo licht en luchtig en bovenal ongelooflijk lekker. Je hebt er amper werk aan en ze bevatten slechts vijf ingrediënten. Ze zijn gluten- en lactosevrij, waardoor ze geschikt zijn voor een groot publiek. Ik vind ze perfect als zachte afsluiter van een mooi dinertje. Smakelijk!

banaanchocoladesoufflé

Ingrediënten voor twee soufflées:

1 kleine, superrijpe banaan (zo’n 100 g)
1 ei
1 el ongezoet cacaopoeder
½ tl steviapoeder (optioneel, naar smaak)
1 blokje donkere chocolade (zo’n 10 g), fijn geraspt (ik gebruikte er met 72% cacao)

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Plet de banaan met een vork. Doe dit zo grondig mogelijk, zodat je echt geen stukjes meer hebt. Vermeng er de eierdooier, de geraspte chocolade, het cacao- en steviapoeder onder.

Klop het eiwit stijf en spatel het voorzichtig onder het banaan-chocolademengsel. Doe dit in twee keer, dat maakt het wat makkelijker.

Verdeel het beslag over twee vuurvaste schaaltjes en plaats zo’n 15 à 20 minuten in de oven.

Serveer meteen! Zoals elke soufflé ziet ook deze er op haar best uit wanneer ze net uit de oven komt. Zorg er dus voor dat de eters aan tafel zitten en klaar zijn om dit prachtige potje fluffiness meteen te aanschouwen én te verorberen!

Tips:

Nog meer zin gekregen in een chocoladedessertje? Neem dan zeker eens een kijkje bij de Chocoladecakejes uit een potje! Supersimpele snelklaar gebakjes om vingers en duimen af te likken.

Heb je nog inspiratie nodig voor overrijpe bananen? De Haverrotsjes zijn mijn favoriete voedzame tussendoortje: amper 5 minuten werk en je hebt een lekkere snack op voorraad. Je vindt het recept op de blog, maar ook in mijn eerste boek Gewoon Gezond – Eet volgens je buikgevoel.

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten