Recepten voor een gezonde paasbrunch

De 5 pijlers van een voedzame paasbrunch

Pasen en brunchen, dat zijn twee handen op één buik. Waar er bij Kerstmis een gezellig, warm avondfeest hoort, gaat Pasen voor velen gepaard met een frisse en vrolijke brunch. Met eitjes uiteraard: grote chocolade eieren, kleine paaseitjes, gekleurde hardgekookte eieren en op bestelling geserveerde zachtgekookte exemplaren. Het hoort bij de lente en staat wat mij betreft echt symbool voor een nieuw begin.

Ja, er komt een aanzienlijke hoeveelheid chocolade kijken bij Pasen. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat je daarnaast geen groenterijke gerechten kan serveren. Wel integendeel: een brunch leent zich perfect voor die heerlijke combinatie van zoet en zout. Hieronder deel ik wat ideetjes met jullie om je paasbrunch een voedzame twist te geven. Smakelijk alvast!

Karola's Kitchen - hard- en zachtgekookte eitjes

1. De perfecte hard- en zachtgekookte eitjes

Ons Mama was ook nogal fan van het brunchen op Pasen. Het enige wat ik zonder pardon van haar kopieer zijn haar hardgekookte eieren, die ze diep roodbruin kleurde met uienschillen: hoe simpel kan het zijn? Zachtgekookte eitjes eet ik eerlijk gezegd veel liever bij een ontbijt of brunch, maar die hardgekookte bruine eieren horen er voor mij écht bij. Als er enkele overblijven, bewaar ik ze als tussendoortje: met wat grof zout en zwarte peper erop zijn ze een supersnelle, lekkere én vullende snack!

Zachtgekookte eitjes maak ik op bestelling. En daar waar ik zweer bij exact vierenhalve minuut vinden anderen dat misschien te lopend. Even checken bij je gasten, lijkt me dus verstandig. Broodsoldaatjes zijn er uiteraard bij, maar ook gekookte asperges of broccolinistelen. Beide passen zoooo goed bij het eigeel.

Denk je dat je gasten weinig interesse gaan hebben in hardgekookte eieren en vind je zachtgekookte eitjes op bestelling net iets teveel gedoe, dan kan je de Slaschepjes met eiersalade maken: makkelijk, mooi en super lekker! En zo zet je toch een heerlijke eibereiding op tafel.

Karola's Kitchen - slaschepjes met eiersalade

2. De beste brunchsalades

Geen brunch zonder frisse salades. Een echte favoriet is de Gegrilde courgette en appel met geitenkaas en walnoten: de combinatie van geitenkaas, wat honing (in de dressing) en walnoten is klassiek en goud waard. Ook de Gegrilde asperges met basilicumolie en feta is een topper. Fris, super lente-achtig en vooral ook heel erg mooi 🙂 Wat niet onbelangrijk is op een feesttafel natuurlijk.

Karola's Kitchen - Gegrilde courgette en asperges met feta en basilicumolie
Andere geschikte kandidaten zijn de Komkommer, radijsjes, avocado en pistachenootjes. Deze bevat enkel rauwe groenten, dus vraagt ook niet zoveel werk om klaar te maken. Ook de eenvoudige combinatie van Broccoli, avocado en feta werkt perfect!

Je kan natuurlijk ook kiezen om groenten te serveren in een andere vorm: zoals frittata bijvoorbeeld. Deze Frittata met courgette, rode biet en feta kan je makkelijk op voorhand maken. Serveer ‘m koud, in mooie punten gesneden. Hoe meer variatie in een brunch, hoe leuker het wordt 🙂

blank

3. Gebak voor bij je paasbrunch

Ook als je gebak serveert kan je extra groenten op tafel zetten, zónder dat er geklaagd zal worden over ‘konijnenvoer’. De hartige Courgette-oreganopannenkoekjes met radijsjestartaar zijn ongelooflijke smaakbommetjes, die bovendien ‘LENTE’ schreeuwen. Je kan ze gerust vooraf maken en voor het serveren nog even opwarmen. Ook nog op zoek naar wat zoetigheid: ga dan voor mijn Banana bread: er zit namelijk ook wortel in dit kruidige bananengebak 🙂 Ik raad je aan om dat niet te verklappen, vermits niet elke eter openstaat voor gebak met groenten, maar daar doe je uiteraard mee wat je zelf wil 😉

Karola's Kitchen - Courgette-oreganopannenkoekjes met radijsjestartaar

Karola's Kitchen - Banana bread

4. Geen brunch zonder fruit

Ik hou enorm van een klassieke fruitsalade. Die gaat er bij iedereen steeds vlot in. Gebruik voldoende vers citroen-, limoen- of sinaasappelsap om het fruit fris en aantrekkelijk te houden. Fruitsla is bovendien zo’n gerecht dat je (in niet-coronatijden) makkelijk uit handen kan geven aan één van de genodigden, zo bespaar je jezelf wat werk! Met restjes kan je trouwens een lekkere smoothie maken voor de volgende dag. Gewoon wat plantaardige melk toevoegen, blenden en klaar.

Een andere manier om wat fruit op tafel te zetten, zijn deze mooie glaasjes met Kwark, kardemom-peertjes en amandelen. Ze zijn zo eenvoudig, je kan ze vooraf maken en een overschotje kan je makkelijk bewaren als ontbijt voor de volgende dag. Een andere optie zijn de Zomerfruittaartjes. Daar doe je werkelijk iedereen een plezier mee!

Karola's Kitchen - verse kaas met peertjes en kardemom

Vegan taartjes met aardbeien, frambozen en bessen

5. En de koffiekoeken?

Doe vooral je eigen ding met de koffiekoeken. Mijn man en ik zijn beide het type dat in geen miljoen jaar zou gaan aanschuiven bij de bakker op een paasochtend. Bovendien geniet ik zelf niet per se van een grote koffiekoek, als er zo veel ander lekkers en bijzonders op tafel staat. Wat ik wel soms doe is zelf supereenvoudige mini-chocoladecroissantjes maken. Snij daarvoor een rond bladerdeegvel in 12 smalle spiesen (zoals je een taart zou snijden) en rol ze op met een stukje chocola in het midden. Zet ze in de oven van 180 °C tot ze goudbruin en knapperig zijn. Snel klaar en een zoetigheid waar iedereen van houdt.

Geniet ervan!

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten