Karola's Kitchen - maak-het-jezelf-gemakkelijk salade

Koken uit de voorraadkast

Het zijn vreemde tijden. Daar ga ik niet over schrijven. Ook al ontploft mijn hoofd van informatie en gedachten, alles is al gezegd en geschreven. Ik ga me daarom focussen op datgene waar ik goed in ben: eten maken. Of beter gezegd: jullie inspiratie geven om de komende dagen en weken te koken met producten uit je voorraad. Want dat kan! Je kan heerlijke, voedzame maaltijden op tafel zetten, ook zonder kraakverse ingrediënten. Zo meteen geef ik jullie 10 inspiratie recepten mee. Rechtstreeks doorklikken kan via de titels en foto’s, maar lees zeker ook eerst even de extra tips die ik bij elk recept meegeef i.v.m. bewaren en variëren. Zo kan je de recepten helemaal naar je hand zetten, op basis van wat jij in huis hebt.

‘Koolhydraten’ zijn ook eiwitten

Als ik mijn voorraadkast bekijk zijn noten en zaden, maar ook peulvruchten en (pseudo)granen prominent aanwezig: kikkererwten, linzen, witte en rode bonen, quinoa, zilvervliesrijst, volkoren pasta en couscous … Als conserven en gedroogd, als volledige vrucht en gemalen tot meel. Deze worden vaak blindelings in de categorie van de koolhydraten gestoken. Zoals ik echter in mijn tweede boek vertel, is dat een zwart-wit indeling die begrijpelijk is maar niet helemaal klopt.
Al die koolhydraatbronnen bevatten namelijk ook eiwitten, sommigen zelfs erg veel (zie tabel). En dat is in het geval van voorraadkastkoken niet onbelangrijk. Deze gedroogde of geconserveerde plantaardige eiwitten zijn namelijk in grote hoeveelheden op te slaan en blijven ontzettend lang goed, gewoon bij kamertemperatuur. Ze zijn ook nog eens erg goedkoop. Allemaal pluspunten als je de komende tijd je huis weinig verlaat.

Groenten en smaakmakers

Groenten in voorraad houden doen we het vaakst in de vorm van conserven of diepvries. Er zijn echter ook groenten die in hun verse vorm lang bewaren, als je ze in de koelkast houdt. Denk bijvoorbeeld aan pompoen, kolen, wortelen, pastinaak, raapjes, knolselder en bieten. Het klopt dat ze wat van hun voedingswaarde verliezen als je ze niet meteen gebruikt, maar dat maakt hen niet waardeloos. Ze leveren nog steeds vitaminen, mineralen en vezels. En ze bieden een fijne afwisseling met geconserveerde en diepgevroren groenten. Want in alle eerlijkheid ben ik zelf niet de grootste fan van de smaak en/of textuur van heel wat conserven- en diepvriesproducten. Wat je hier in huis vindt zijn tomatenblokjes en -puree (= dubbel tomatenconcentraat), artisjokharten, boontjes uit blik (don’t judge, heerlijk nostalgisch vind ik ze), diepvriesspruitjes, -ui, -kruiden, rode vruchten, erwtjes en in het beste geval ook diepgevroren bloemkool of wortelen om een snelle soep van te maken. Daarnaast bewaar ik ook altijd vegetarisch gehakt en kant-en-klare falafelballetjes in de diepvriezer.

Elke goede voorraadkast bevat uiteraard ook smaakmakers zoals oliën en azijn, maar ook gedroogde kruiden en andere basisingrediënten zoals bijvoorbeeld kokosmelk, Thaise en/of Indische currypasta, olijven in blik of zongedroogde tomaten op olie, gedroogde vruchten … De inhoud is erg afhankelijk van je persoonlijk smaak. En van je gebruikelijke eetpatroon. Zo zal je hier ook een heel beperkte hoeveelheid ingeblikte makreel en/of sardientjes vinden, beide vette vissoorten die het stukje verse vis dat ik heel af en toe op het menu zet, kunnen vervangen.

Op het menu

1. Rode kool en pastinaak

Zowel rode kool als pastinaak zijn echte bewaargroenten. Onderaan in je ijskast blijven ze respectievelijk een maand tot een week of twee goed. Pastinaak houd je best in een niet afgesloten plastic zakje of een dichtgesnoerd linnen zakken (of in de originele verpakking, als je de pastinaak niet in bulk kocht).

Deze rode kool wordt gezoet met blauwe bessen, vers of diepgevroren. Heb je deze niet in huis, gebruik dan eenzelfde hoeveelheid appel of peer of half zoveel appelmoes.

Karola's Kitchen - Rode kool en pastinaak

2. Linzenbolognese

Deze linzenbolognese vraagt enkel voorraadkastingrediënten en is dus een ideaal gerechtje voor als je geen verse groenten in huis hebt. Laat de verse kruiden in de saus gerust achterwege. De courgetti kan je vervangen door gedroogde volkoren pasta. Als je het koolhydraatarmer wil houden, sla dan wat stevige wortelen op: deze kan je – net als een courgette – makkelijk spiralizen en ze blijven bovendien enkele weken goed, als je ze onderaan in je koelkast bewaart (net zoals pastinaken – zie hierboven).

Karola's Kitchen - Groentespaghetti met linzenbolognese

3. Kamutsalade met pompoen en rode biet

Pompoen en rode biet zijn beide op-en-top bewaargroenten! Hier combineer ik ze met kamut, maar vervang deze gerust door wat jouw voorraadkast te bieden heeft: quinoa, rode bonen, speltkorrels, linzen … Het smaakt allemaal! De boerenkool kan je vervangen door spinazie of gewoon helemaal weglaten.

Karola's Kitchen - Kamutsalade met pompoen, rode biet en boerenkool

4. Shakshuka

Dit is één van onze lievelingsgerechten hier thuis en dat komt nu geweldig goed uit. Eieren kan je tot vier weken na legdatum bewaren in de koelkast, met de spitse kant naar onderen. (Deze en nog veel bewaartips lees je overigens in mijn tweede boek.)
De tomatensaus kan je aanvullen met welke groente je ook maar in huis hebt. En als je niet meer hebt liggen dan wat uien, dan geeft zelfs dat al een supersmaakvol resultaat. Geen verse look? Don’t worry, ook lookpoeder doet hier dienst. (Gebruik in dat geval een kleine hoeveelheid en kruid bij naar smaak, want de smaak kan erg intens zijn.) Je kan deze shakshuka gewoon zo eten (zoals ik) of met een stuk brood erbij. Geen brood? Nog altijd geen worries! Schep een blikje kikkererwten doorheen de saus om deze extra vullend te maken.

Karola's Kitchen - eieren in tomaat

5. Maak-het-jezelf-makkelijk salade

Om deze salade precies na te maken, heb je vermoedelijk niet alles in huis. Maar ik deel ze toch als inspiratie, want ik ben ervan overtuigd dat jouw voorraadkast veel meer te bieden heeft dan je op het eerste zicht zou denken. Een verdwaald potje olijven, paprika’s of artisjokharten dat je ooit eens voor een aperitief kocht, maar nog nooit gebruikte. Of dat doosje sardientjes dat je meebracht van op reis. Door zo’n speciallekes aan te vullen met wat basics, zoals pasta of peulvruchten en eventueel wat verse ingrediënten, kan je tot heerlijke gerechtjes komen. In dit recept gebruik ik citroen als zure component. Heb je deze niet liggen (vers of uit een flesje), dan kan je evengoed wat van je favoriete azijn gebruiken.

Karola's Kitchen - maak-het-jezelf-gemakkelijk salade

6. Knolselder en boerenkool met geitenkaas

Laat je niet afschrikken doordat je niet elk ingrediënt uit bovenstaande titel hebt liggen! Met dit gerechtje kan je immers superveel richtingen uit. Alle groenten uit het wit-groene spectrum komen in aanmerking: witte kool, bloemkool, prei, broccoli … De boerenkool kan je vervangen door spinazie of een grote handvol bladpeterselie (of gewoon helemaal weglaten). Voor het gratineren kan je ook feta, geraspte emmentaler of gruyère gebruiken. De zachte geitenkaas in de saus kan je vervangen door Philadelphia of een andere roomkaas van dit type.

7. Falafel uit de oven

Falafel maken vraagt wat tijd. Een velen hebben daar momenteel wel wat van op overschot. Je kan er misschien zelfs helemaal voor gaan en dat pak onaangeroerde gedroogde kikkererwten uit de berging eindelijk eens eer aandoen. (Ik spreek voor mezelf, hier staat een exemplaar met vervaldatum 12/2018 maar ik weiger het weg te gooien.) De verse kruiden kan je vervangen door diepvries- of gedroogde varianten. En geroosterde groenten, daar kan je uiteraard ook helemaal je eigen ding mee doen: courgette, pompoen, paprika, bietjes, pastinaak, bloemkool, witte kool … Allemaal even lekker na een tochtje langs de oven.

8. Haverrotsjes

Deze haverrotsjes zijn hyperpopulair momenteel. Ik zie ze werkelijk voortdurend voorbij komen op sociale media (waarvoor dank, want ik word er heel erg vrolijk van). Ze zijn dan ook zo makkelijk te maken en aan te passen aan wat je in huis hebt. De basis bestaat uit havermout en banaan, maar eigenlijk kan elke rijpe, stevige fruitsoort dienst doen, zoals appel, peer, mango … (Citrusvruchten zijn niet geschikt.) Daarnaast schep je er wat van je favoriete noten, zaden en/of gedroogd fruit doorheen. De chocoladestukjes zijn geen must, maar maken het wel extra luxueus, wat gezien de omstandigheden fijn meegenomen is.

Karola's Kitchen - Haverrotsjes met banaan en blauwe bessen

9. Overnight haverchiapap

Mijn ontbijt bestaat doorgaan uit soja yoghurt met wat havervlokken, vers fruit en een schepje gemengde zaden. Maar sojayoghurt is niet zo makkelijk te stockeren, gezien de vervaldatum. Tijdens mijn laatste winkelbezoek was de natuurvariant bovendien zo goed als uitverkocht. Ik kon nog net de laatste twee potten bemachtigen. Toen ik onlangs eens grondig doorheen mijn voorraadkast en keldertje ging, om te zien of mijn (permanente voorraad) me kon inspireren, ontdekte ik een (belachelijke) grote hoeveelheid chiazaad. Het was dus meteen duidelijk hoe mijn ontbijt er zou uitzien, zonder yoghurt!
De basis van haverchiazaad bestaat uit (plantaardige) melk, havermout en chiazaad. Stuk voor stuk ingrediënten die lang goed blijven. Verder kan je aanvullen met vers, gedroogd of diepvriesfruit, noten, zaden en specerijen naar wens. In Karola’s Kitchen – Elke dag gewoon gezond geef ik drie uitgewerkte recepten mee met mijn favoriete smaakcombinaties. De haverchiapap die je hierop de blog vindt, is erg zomers door de bramen en perziken en dient dus vooral als basis om met je eigen ingrediënten aan de slag te gaan

overnight haverchiapap

10. Roze havermoutpap

Ook dit ontbijtje kan je maken met enkel voorraadingrediënten: havermout, plantaardige melk en diepgevroren rode vruchten zijn namelijk de basis. Voor de afwerking gebruik je noten, zaden en/of pitten naar wens. De topping van vers fruit is dus helemaal geen must! Heb je geen diepgevroren rode vruchten, maak dan een havermoutpap en schep er wat geraspte appel of peer doorheen of een flinke eetlepel (ongesuikerde appelmoes). En als ook die momenteel ontbreken, snijd dat wat gedroogd fruit fijn en breng deze met de havermout en melk aan de kook. Abrikozen, gevriesdroogde frambozen, rozijnen … Ze zorgen allemaal voor wat natuurlijk zoet en een portie vezels.

Karola's Kitchen - havermoutpap met rode vruchten

100 g gekookte kikkererwten bevat 13 g koolhydraten en 7,5 g eiwitten
100 g gekookte linzen bevat 15 g koolhydraten en 10 g eiwitten
100 g gekookte quinoa bevat 19,8 g koolhydraten en 4,7 g eiwitten
100 g gekookte pasta bevat 17,5 g koolhydraten en 4,5 g eiwitten

Hit enter om te zoeken of Esc om te sluiten